Hos såväl politiker som allmänheten och i lärarrummen på våra skolor pågår debatten om ordningsproblem i skolan. Hur stort är problemet? Och vad bör göras? I den här rapporten redovisas hur lärarna själva ser på stök och studiero i skolan. Rapporten är gjord i samarbete med Novus och bygger på ett representativt urval respondenter. (pdf)
I föreliggande rapport sammanfattas delar av forskningsläget kring skolans demokratifrämjande uppdrag. Forum för levande historia hoppas på detta sätt kunna tillgängliggöra de senaste årens forskning inom detta område och därigenom bidra till en kunskapsbaserad diskussion kring denna fråga. (pdf)
The academic calendar shows national data on how the academic year is structured (beginning of the academic year, term times, holidays and examination periods). Differences between university and non-university study programmes are also highlighted. The information is available for 38 countries. (pdf)
This report, based on national data, gives an overview on the length of the school year, the start and the end dates, the timing and length of school holidays and the number of school days. It covers both primary and general secondary education and key points are illustrated by comparative figures. The information is available…
A good-quality public education is liberating for individuals. It can also be an equalizer within society. This report shows the unparalleled power of public education to tackle growing inequality and bring us closer together. (pdf)
The 2019 edition of Education at a Glance includes a focus on tertiary education with new indicators on tertiary completion rates, doctoral graduates and their labour market outcomes, and on tertiary admission systems, as well as a dedicated chapter on the Sustainable Development Goal 4. (pdf)
Detta är en redovisning av resultatet från en undersökning av vårdnadshavares attityder kring deras barns medieanvändning, skyddsaspekter när det gäller medieinnehåll och åsikter om skadlig mediepåverkan. (pdf)
Detta är en redovisning av resultatet från undersökningen av medievanorna bland barn 0–8 år. Här ingår också frågor om vårdnadshavarnas attityder kring barnens medieanvändning, skyddsaspekter när det gäller medieinnehåll och åsikter om skadlig mediepåverkan. (pdf)
Den här rapporten bygger på samtal som fördes våren 2019 mellan 300 skolchefer, verksamhetschefer, elevhälsochefer och rektorer runt om i landet och representanter från Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten. I denna rapport sammanfattas skolchefernas tankar, idéer och erfarenheter av utmaningar, förslag till lösningar och behov av stöd från skolmyndigheterna. (pdf)