Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 56 av 159

Framtida kompetensbehov innebär stora utmaningar för högre utbildning och offentlig sektor

2019-11-05
UKÄ har i en ny rapport tittat närmare på framtidens kompetensbehov för 15 bristyrken inom den offentliga sektorn. Rapporten visar ett behov av ett årligt antal nybörjare på cirka 37 000 för utbildningar kopplade till bristyrken för att kunna möta behoven fram till 2035.

Undervisning i yrkesämnena djur och ellära

2019-10-29
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot undervisningens kvalitet i två yrkesämnen, ämnet djur på naturbruksprogrammet och ämnet ellära på el- och energiprogrammet. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 24 skolhuvudmän och 26 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)

Lärare behöver ett lönesystem byggt på meriter - 19 slutsatser kring dagens individuella och differentierade löner

2019-10-28
Det finns stora problem med lärarnas lönebildning. Lärare är förlorare i ett livslöneperspektiv, erfarenhet premieras för dåligt och det finns på många håll stora osakliga skillnader i vad lärare tjänar. LR vill se ett mer meritokratiskt lönesystem, där olika löner kan härledas till individers erfarenhet, skicklighet, förtjänst och formella meriter. (pdf)

Digitala verktyg i undervisningen - Matematik och teknik i årskurs 7-9

2019-10-24
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot användningen av digitala verktyg i undervisningen i matematik och teknik. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 12 skolhuvudmän och 27 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena eller en generell bild för alla ämnen. (pdf)

Bra från början - Förskolans betydelse för barn som flytt

2019-10-24
Den här rapporten sätter fokus på förskolans roll för barn som flytt. Med hjälp av forskning och röster från barn, föräldrar, och yrkesverksamma vill vi berätta om vad förskola i ett nytt land betyder. Förhoppningsvis kan det bidra till att lyfta förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnade högre upp på agendan. (pdf)
1555657159