Rapporten har utvecklats i nära samarbete mellan sex lärosäten 1 som delat erfarenheter och kunskaper kring livslångt lärande och kompetensutveckling genom uppdragsutbildningar. Arbetet har inkluderat varje lärosätes interna uppdragsutbildningsverksamhet såväl som arbetslivets villkor och möjligheter till samverkan genom uppdragsutbildning. (pdf)
I den här rapporten har vi sammanställt publikationer som har tagits fram inom ramen för uppdraget. Omfattningen av publikationerna varierar – från längre rapporter till kortare analyser och promemorior. Dessutom redovisar vi statistik och analyser ur UKÄ:s reguljära verksamhet. (pdf)
Denna rapport är resultatet av de beslut som fattades av Lärarnas Riksförbunds kongress 2020, gällande att utreda hur en eventuell framtida organisering av Sveriges lärare skulle kunna se ut. (pdf)
Rapporten visar att det finns uppenbara problem, liksom farhågor, för att de digitala arbetssätt som varit nödlösningar under pandemin ska bli bestående när samhälle och skola återgår till normala förhållanden. Många lärare varnar för att tekniskt möjliga digitala arbetssätt tränger ut pedagogiskt bättre arbetssätt. (pdf)
Av de 200 rektorer i Sverige som deltagit i studien uppger hälften att de glesat ut mellan sittplatser i klassrummen och 66% har förändrat möbleringen i matsalen. Men långt ifrån alla har haft möjlighet att göra de förändringar som krävts, bland svaren om vad man saknar toppar en mer flexibel inredning önskemålen. (pdf)
Mer undervisningstid, fler arbetsuppgifter och ännu tuffare kontroll från Skolinspektionen. I den här rapporten beskriver vi de mekanismer som gör att det kvittar hur mycket politiker säger att de ska minska lärares arbetsbelastning: den bara fortsätter att öka. (pdf)
I Skolinspektionens årsrapport är fokus främst på våra iakttagelser av huvudmäns och skolors arbete under pandemin. Vi kan se att det gjorts många och omfattande insatser. Men att det fortfarande finns anledning till oro gällande vissa elevgrupper. (pdf)
Rapporten samlar utvalda resultat om barn och ungas attityder till skola, skolämnen och lärande. Mer specifikt rör det sig främst om synen på naturvetenskapliga ämnen, matematik och läsning bland barn och ungdomar, från årskurs fyra till och med gymnasiet. (pdf)
I månadsskiftet januari-februari genomförde vi en undersökning bland personal i skolan om pandemins påverkan under vårterminen. Sammanlagt inkom drygt 3 100 svar. Resultatet visar att skolpersonalen upplevde störst påverkan när det gällde möjligheterna för eleverna att genomföra prao och apl. Personalen upplevde också att deras förutsättningar för en god arbetsmiljö och för att genomföra sina…
I årets upplaga av rapporten UNG IDAG konstaterar MUCF att många unga har goda levnadsvillkor. Men det finns skillnader mellan olika grupper av unga. (pdf)
Pandemin har medfört samhällsförändringar som tveklöst har påverkat barns liv och inneburit nya påfrestningar i vardagen. Särskilt påtagligt har det varit för barn som redan innan pandemin befann sig i en utsatt situation. (pdf)