Nyhetskategorier
Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"
Visar sida 4 av 162
Nyhetskategorier
Skolors genomförande av garantin förtidiga stödinsatser
Garantin för tidiga stödinsatser syftar till att ge elever rätt stöd i rätt tid. Brister i skolornas arbete med garantin för tidiga stödinsatser kan leda till att elevers stödbehov uppmärksammas sent och att ändamålsenliga stödinsatser därmed försenas. (pdf)
Nyhetskategorier
En F-3-lärarutbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling
Mot bakgrund av vetenskaplig evidens undersöks i denna rapport hur grundläggande läs- och skrivförmåga kan utvecklas och hur man kan säkerställa att nästan alla elever som börjar F-klass når denna förmåga. (pdf)
Nyhetskategorier
Brister hos många enskilda utbildningsanordnare och folkhögskolor med betygsrätt
Skolinspektionens tillsyn visar brister hos majoriteten av de granskade anordnarna. Hos några av anordnarna är bristerna både många och omfattande. I vissa fall gör bristernas karaktär även att rättssäkerheten kan ifrågasättas, vilket Skolinspektionen ser allvarligt på. (pdf)
Nyhetskategorier
Artificiell intelligens i undervisningen
Rapporten bygger på enkätsvar från drygt 190 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning mot gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder ochhanterar AI i undervisningen och i sitt arbete. (pdf)
Nyhetskategorier
En F–3-lärarutbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling
Mot bakgrund av vetenskaplig evidens om hur grundläggande läs- och skrivförmåga utvecklas och hur man kan gå till väga för att säkerställa att nära nog alla når denna, vill denna rapport lyfta fram vilken kunskap som F–3-lärarstudenter borde få med sig (pdf).
Nyhetskategorier
Friendsrapporten 2024 - Mobbning och skolprestation
Många elever är utsatta för kränkningar och mobbning i skolan eller på nätet. Barn som är utsatta lider av psykisk ohälsa och är ofta frånvarande från skolan. Bland barn som är utsatta för mobbning är det dubbelt så vanligt att få icke godkänt i något av kärnämnena. (pdf)
Nyhetskategorier
Nationella minoritetsspråk läsåret 2023/24
Läsåret 2023/24 läste totalt 5 669 elever i grundskolan ett minoritetsspråk som modersmål, vilket är en minskning sedan läsåret 2021/22. Minskningen gäller alla minoritetsspråk utom jiddisch, där antalet elever ökat något. (pdf)
Lycklig är den som har en öppen väg framför sig
Studiens övergripande syfte är att beskriva förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö. Syftet är också att beskriva förutsättningar, möjligheter och utmaningar som tjänstepersoner som arbetar med romsk inkludering upplever för sitt och kommunens arbete med att förverkliga lagen om nationella minoriteten avseende romer.
En ohållbar klassrumssituation
Barn och unga har olika förutsättningar att klara skolgången. Skolan har därför ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att alla elever ska få möjlighet att nå så långt de kan. Rapporten visar att verkligheten är en annan. (pdf)
Nyhetskategorier
Svenska 15-åringars användning av digitala verktyg – Nordiska jämförelser utifrån PISA 2022
I den här rapporten redovisar Skolverket enkätdata om svenska 15-åriga elevers användning av digitala verktyg i ett nordiskt jämförande perspektiv. I rapporten undersöks även relationen mellan elevernas användning och deras resultat på PISA-provet. (pdf)
Nyhetskategorier
Rektorsomsättning i grundskolan och gymnasieskolan - Läsåren 2014/15–2022/23
Här sammanfattar vi statistiken över rektorsomsättning i grundskolan och gymnasieskolan för de som var rektorer läsåren 2014/15–2022/23. (pdf)