I denna rapport studerar vi sambandet mellan skolbarns fysiska aktivitet och deras psykiska hälsa, baserat på ett nationellt urval av 11-, 13-, och 15-åringar i Sverige som burit aktivitetsmätare i en vecka och dessutom fyllt i en enkät. (pdf)
Skolinspektionen har under 2019 ombedömt ett stort antal nationella prov. I över hälften av fallen har ombedömaren gjort en annan bedömning än ursprungsbedömaren. (pdf)
The British Academy was asked by the Government Office for Science to produce an independent review on the long-term societal impacts of COVID-19. This report outlines the evidence across a range of areas, building upon a series of expert reviews, engagement, synthesis and analysis across the research community in the Social Sciences, Humanities and the…
In the first of a series of in-depth briefings looking at the impact of the coronavirus crisis on social mobility, the Trust’s Carl Cullinane and Rebecca Montacute examine the views of both teachers and parents since school closed. (pdf)
Slutredovisning av uppdraget att ta fram stöd för att underlätta huvudmännens kartläggning av tidigare utbildning och kunskaper, inklusive yrkeserfarenheter, hos nyanlända elever i gymnasieåldern. (pdf)
Slutredovisning av uppdraget att stödja huvudmän och rektorer i att stärka gymnasieskolans introduktionsprogram genom s.k. introduktionsprogramsutvecklare. Uppdraget är givet i regleringsbrev för 2018. (pdf)
I denna promemoria redogör vi för statistiken över planerad undervisningstid i grundskolan. Statistiken visar hur den planerade undervisningstiden är fördelad mellan ämnen och ämnesgrupper per årskurs och stadium i grundskolan. (pdf)
Skolverket har i uppdrag att i dialog med huvudmän genomföra insatser i syfte att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten inom och mellan skolenheter samt med syfte att höja förskolans och förskoleklassens måluppfyllelse och öka likvärdigheten inom och mellan förskoleenheter och förskoleklasser. (pdf)