Vi har under våren 2021 genomfört en distansinspektion av fjärr- och distansundervisningen på drygt 100 gymnasieskolor. Granskningen fördjupar flera av de iakttagelser vi har gjort under det gånga året, bland annat att eleverna mår sämre och inte upplever att hälsoarbetet varit tillräckligt.(pdf)
Nio av tio elever uppger att läromedel hjälper dem att lära sig saker i skolan, och åtta av tio använder sina läromedel när de inte förstår vad läraren menar. Det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna. (pdf)
En ny intervjustudie från MUCF ger dig inblick i vad unga hbtq-personer själva efterfrågar och behöver för att vardagens platser ska upplevas som tryggare och mer inkluderande. Den innehåller uppdaterad kunskap om unga hbtq-personers erfarenheter av skola, fritid, egna mötesplatser och idrott.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning om rektorers arbete med läraravlastande tjänster. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 28 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)
Med hjälp av data och tidigare forskning, såväl svensk som internationell, har vi både beskrivit gruppen av unga som varken arbetar eller studerar och undersökt insatser som har använts för att förbättra arbetsmarknadsutfallen för personer i gruppen. (pdf)
The COVID-19 pandemic has had a profound effect on societies and citizens worldwide, raising concerns about potential mental health impacts. We aimed to describe trajectories of depression, anxiety and stress symptoms during the COVID-19 outbreak compared to before the outbreak, and to determine if trajectories were modified by pre-pandemic loneliness, poor sleep quality and mental…
Skolinspektionen har granskat rektorers arbete med att leda arbetet med kvalitetssäkring och val av läromedel liksom med vilken kvalitet lärare kvalitetssäkrar och väljer läromedel. (pdf)
Slutredovisning av uppdrag om att minska etableringssvårigheter för elever med intellektuell funktionsnedsättning – informations- och fortbildningsinsatser 2018–2021. (pdf)
Elever från lärlingsutbildning har en högre genomströmning och lärlingsutbildningen är ett värdefullt komplement till ordinarie utbildning på yrkesprogrammen. Det är några av slutsatserna i Skolverkets studie om den svenska lärlingsutbildningen. (pdf)