Inför skolstart skickade Attention ut en enkät till vårdnadshavare till barn och unga med NPF. Enkätens resultat pekar tydligt på att tusentals barn med NPF har en skolgång som fungerar dåligt eller inte alls. (pdf)
Vi har granskat hur gymnasieskolorna arbetar för att främja elevers hälsa. Den sammantagna bilden är att de flesta skolor vi har granskat behöver utveckla sitt hälsofrämjande arbete. (pdf)
Denna rapport är den andra delen i en utvärdering av Lärarlyftet. Utvärderingens övergripande syfte är att bedöma om Lärarlyftet är ändamålsenligt utformat med avseende på regeringens intentioner med uppdraget och tillhörande statsbidragsförordningar. Utvärderingen syftar också till att bedöma om Skolverkets arbete med satsningen är ändamålsenligt utformat. (pdf)
I detta PM presenterar Skolverket en analys av kursbetyg för de 93 800 elever som slutförde gymnasieskolan läsåret 2019/20. Syftet med analysen är se om förändringar såsom fjärr- eller distansundervisning och inställda nationella prov under våren 2020 med anledning av covid-19-pandemin också kan ha lett till förändringar i betygen. (pdf)
I den här rapporten redogör vi för resultaten av en nationell kartläggning om skolhuvudmännens systematiska kvalitetsarbete och av Skolverkets stöd till huvudmännens kvalitetsarbete. Syftet är att på nationell nivå beskriva hur skolhuvudmän arbetar med det systematiska kvalitetsarbetet i förskola och grundskola. (pdf)
Denna rapport redovisar en bedömning och analys av preliminära kostnader för förskolan, fritidshemmet, annan pedagogisk verksamhet, skola och vuxenutbildning budgetåret 2019. (pdf)
Preliminär betygsstatistik för våren 2021 visar en marginell ökning av andelen elever som är behöriga att söka till gymnasieskolans yrkesprogram. Statistiken visar också stabila terminsbetyg i årskurs 6 och att andelen elever som tar examen från ett nationellt program i gymnasieskolan ökar något. (pdf)
Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel redovisar i detta slutbetänkande uppdraget att utreda och föreslå åtgärder för att säkra tillgången till ändamålsenliga läromedel av hög kvalitet för alla elever i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. (pdf)
I denna rapport sammanställer vi data från årets kartläggning, där totalt 20 920 barn och unga, under tidsperioden 1 augusti 2020 till 1 juni 2021, svarat på frågor om tryggheten på skolan, samt förekomsten av mobbning och kränkningar. (pdf)
I denna promemoria föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft (pdf).
Undersökningen visar att grundskolan blir alltmer uppdelad. Många skolor ligger i extremerna på skalan, med tydlig koppling till elevernas socioekonomiska bakgrund. (pdf)