Redovisning av uppdraget om Samverkan för bästa skola, som riktar sig till skolor som har låga kunskapsresultat eller en hög andel elever som inte fullföljer sina studier. (pdf)
Skolinspektionen har inför läsåret 2023/24 tagit emot 206 ansökningar om att starta eller utöka fristående skola. Det är en minskning med ca 8 procent jämfört med ifjol. 78 av ansökningarna rörde nyetableringar medan 128 gällde utökning av befintlig skolverksamhet. (pdf)
Eleverna i störst behov av hjälp får inte alltid det stöd de har rätt till. Skälet är ofta bristande tillgång till rätt kompetens. Det framgår av denna rapport om en ohållbar orättvisa i den svenska skolan. (pdf)
Denna rapport utgör 2022 års redovisning av Skolverkets uppföljning av utvecklingen i gymnasieskolan. Uppföljningen redovisar statistik på programnivå för de senaste sex läsåren. (pdf)
Samverkan för bästa skola består av insatser som syftar till att höja kunskapsresultaten i skolan, öka måluppfyllelsen i förskola, förskoleklassen och fritidshemmet samt öka likvärdigheten inom och mellan skol- och förskolenheter. I den här rapporten tittar vi på utvecklingen hos huvudmännen i två urvalsomgångar. (pdf)
I den här rapporten presenterar vi en internationell litteraturstudie av hur olika länders utbildningssystem har hanterat och påverkats av covid-19 pandemin. Fokus ligger på grund-, och gymnasieskola och på OECD-länder men även andra länder berörs i beskrivningen. (pdf)
I denna studie analyserar skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren svenska elevers resultat på det nationella provet i matematik i årskurs nio, år 2019. Studien visar bland annat på mycket betydande kvalitetsskillnader mellan svenska skolor. Elevens förutsättningar spelar stor roll för resultaten, men skolans kvalitet gör skillnad. (pdf)
Folkbildningsrådet konstaterar att folkhögskolan på många sätt är en välfungerande utbildningsform för deltagare med intellektuell funktionsnedsättning, som erbjuder ett varierat utbud av kurser och studieplatser med olika inriktning och på olika nivåer. (pdf)