Skolan är en av de vanligaste platserna som elever utsätts för brott på. Syftet med den här kortanalysen är att studera vilka skolfaktorer som kan påverka elevers risk att utsättas för hot eller våld i skolmiljö. (pdf)
Grundskolan har svårt att klara sitt kompensatoriska uppdrag samtidigt som klyftan mellan elevernas förutsättningar växer. Det visar en ny rapport från fackförbundet Sveriges Lärare.(pdf)
I granskningen har Skolinspektionen bedömt i vilken utsträckning elever ges delaktighet och inflytande över frågor som berör hållbar utveckling. Vi har också bedömt i vilken utsträckning rektorerna styr och organiserar skolorna så att lärande för hållbar utveckling präglar utbildningen i sin helhet. (pdf)
I denna artikel analyseras effekterna av svenska skolinspektioner mellan åren 2017–21 med en kvasiexperimentell studie på ett utfallsmått relaterat till skolors studieresultat. Resultaten indikerar en försumbar effekt av inspektioner på skolornas studieresultat. (pdf)
I denna promemoria redovisas statistik över vad ungdomar gör efter gymnasiesärskolan. Det är vår första statistikuppföljning om ungdomars sysselsättning efter avslutade studier i gymnasiesärskolan. (pdf)
Det här är Skolverkets förslag till en ny nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin har tagits fram på uppdrag av regeringen och riktar sig till förskolan, skolan och vuxenutbildningen. (pdf)
Garantin för tidiga stödinsatser, eller läsa- skriva- räknagarantin som den också kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/20. Reformen ska stärka skolornas arbete med att utveckla elevers kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. (pdf)
I denna slutredovisning ges Skolverkets samlade bild av pandemins påverkan och rekommendationer för arbetet framåt. Slutredovisningen ger även analyser och lärdomar viktiga för framtida kriser, samt tidslinjer för den reglering som gällde för skolväsendet under pandemin. (pdf)