Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 15 av 162

Efterkommere fra ikke-vestlige lande får nu bedre karakterer end elever med dansk oprindelse

2023-05-09
Der er store forskelle i 9. klasseelevernes karaktergennemsnit på tværs af fx køn og herkomst. Denne analyse undersøger hvilke faktorer, der har betydning for den faglige præstation i 9. klasse, og ser bl.a. på, hvilken betydning herkomst har, når man sammenligner efterkommere og danskere med samme socioøkonomiske baggrund. (pdf)

Skolors arbete för en trygg miljö på nätet, fri från kränkningar - Fokus på mellanstadiet

2023-05-09
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot skolors insatser för att skapa en trygg miljö på nätet, fri från kränkningar. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 30 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)

Utländska investeringar och ägande i svensk grund- och gymnasieskola - En studie om risker

2023-04-28
Syftet med studien är att identifiera sårbarheter och belysa dessa risker i grund- och gymnasieskolan. Studien har funnit att det inte är osannolikt att en utländsk antagonist skulle kunna investera i skolor med syfte att påverka det demokratiska samhället eller/och kontrollera diaspora. (pdf)

Våld mot barn 2022

2023-04-25
Några viktiga utgångspunkter för just den här kartläggningen har varit att undersöka hur vanligt det är att vuxna utsätter barn för olika former av våld (inklusive sexuella övergrepp), i vilken utsträckning barn utsätts av andra barn och om detta har förändrats över tid, och i vilken utsträckning barnen har upplevt våld och/eller sexuella övergrepp i…

Gymnasiepejl - Sysselsättning och etablering på de nationella gymnasieprogrammen

2023-03-28
I den här rapporten redovisar vi statistik och data från Statistiska centralbyrån, Skolverket och Ungdomsbarometern. För att öka förståelsen om gymnasie-skolan är det viktigt att förbättra kunskapen om eleverna som går i den. Varför de väljer som de gör, hur de ser på sin utbildning och vad de gör efter examen. (pdf)
1141516162