Syftet med rapporten "Lära för livet?" är att undersöka hur väl det svenska utbildningssystemet och erfarenheter i arbetslivet rustar svenska ungdomar och vuxna för de utmaningar de möter som yrkesverksamma och som samhällsmedborgare.
I denna undersökning har vi vänt oss till 1500 lärare i det svenska skolväsendet för att undersöka hur de ser på tillgång till olika typer av läromedel, vilka läromedel de använder samt vilken kvalitet de tycker att de läromedel de har att tillgå håller.
Totalt har fler än var tionde elev i grundskolan hösten 2013 någon form av särskilt stöd eftersom de riskerar att inte klara av skolan. I en promemoria beskrivs Skolverkets statistik om särskilt stöd i grundskolan läsåret 2013/14.
I SKL:s rapport "Öppna jämförelser – Gymnasieskola 2014" redovisas kommunernas resultat och resurser inom gymnasieskolan för att stimulera till lokala analyser och skolutveckling.
Nästan varannan svensk, 48 procent, upplever negativa fördomar mot sin egen yrkesgrupp. Personal inom sjukvård och skola känner sig mest utsatta för negativa fördomar. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Worklife.
En bra läxa förbereds, förklaras och följs upp av läraren och ska bidra till elevernas kunskapsutveckling. En bra läxa kräver inte att eleven får hjälp från föräldrar eller läxhjälpare för att klara av den. Det är några av slutsatserna i Skolverkets nya stödmaterial om läxor (pdf).
Skolverket har utfärdat närmare 2,9 miljoner behörigheter fram till 22 juni 2014. I denna rapport redovisas hur stor andel av undervisningen som bedrivs av lärare/förskollärare som är behöriga för skolformen, årskursen och ämnet (pdf).