Undersökningen visar att många huvudmän behöver höja ambitionsnivån i sitt förebyggande säkerhetsarbete. Bara drygt hälften av rektorerna är fullt nöjda med den gällande kris- och beredskapsplanen. (pdf)
En ny rapport från Sveriges Lärare visar hur utbrett kundtänkandet är i svensk skola. Det bidrar till att lärare utsätts för orimliga krav och otillbörlig påverkan, såväl av vårdnadshavare som av rektorer och huvudmän.
I rapporten ”Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe – 2022/23” jämförs hur mycket undervisningstid elever i grundskolan i 39 europeiska länder får läsåret 2022/2023. (pdf)
Med hjälp av en unik undersökning av barns och ungas läsvanor visar rapporten att läsvänliga hem också har läsande barn och unga. Men också att många föräldrar brottas med den läsfrämjande uppgiften och hur viktigt det är att omgivningen kan ge dem en stödjande hand. (pdf)
I denna rapport har SkolmatSverige, som drivs av Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) vid Region Stockholm, undersökt hur skolmåltidernas miljömässiga hållbarhet har utvecklats i grundskolor sedan de nationella och globala klimat- och miljömålen stiftades. Rapporten är baserad på grundskolor i Sverige som har använt SkolmatSveriges enkätverktyg. (pdf)
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i rektorers arbete för rättvisande och likvärdiga betyg på 30 gymnasieskolor, både offentliga och enskilda huvudmän. (pdf)
AcadeMedia har låtit en extern part granska arbetet med betyg och bedömning inom gymnasieskolorna. Syftet har varit att utreda om det förekommer någon form av press på lärare att sätta högre betyg än vad som är motiverat utifrån elevers kunskapsnivå. (pdf)
Rapporten har följt utvecklingen gällande ett antal nyckeltal kopplat till läromedelsinköp i Sveriges kommuner. Läromedelsbarometern ger en lägesbeskrivning av likvärdigheten i kommuner och regioner i Sverige och undersöker närmare vilka faktorer som påverkar hur läromedel prioriteras. (pdf)