Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 110 av 159

Nyhetskategorier

Lika tillgång till lika utbildning - En undersökning om kommunernas elevresultat, likvärdighet, resursanvändning, lärarlöner och behörighet hösten 2016

2016-09-13
I denna rapport har offentlig skolstatistik och partsgemensam lönestatistik sammanställts och vägts samman för att jämföra hur bra skolan är i Sveriges kommuner. Rapporten belyser de stora skillnaderna som finns såväl mellan som inom landets kommuner inom fem olika områden: elevresultat, likvärdighet, resursanvändning, lärarlöner och lärarbehörighet. (pdf)
Nyhetskategorier

En effektivare skola ger mer kunskap

2016-09-08
Den svenska skolan behöver ett effektivt kvalitetsarbete. Pisa-resultaten talar sitt tydliga språk, och det är högst angeläget att vidta åtgärder som kan förbättra skolresultaten. Rapporten, författad av Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi, fokuserar på skolors systematiska kvalitetsarbete och effektiviseringsarbete och hur dessa påverkar elevernas prestationer. (pdf)
Nyhetskategorier

Gymnasieskola 2016 - Tema nyanlända elever

2016-09-08
I Öppna jämförelser – Gymnasieskola 2016 jämför Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) resultat-, resurs- och bakgrundsindikatorer för gymnasieskolan på kommunnivå. Uppgifterna i rapporten gäller läsåret 2014/15. Syftet är att ge en översiktlig bild av resultaten i gymnasieskolan, både nationellt och för respektive kommun, samt stimulera till lokal analys och skolutveckling. (pdf)
Nyhetskategorier

Barn äger - Handisams slutsatser och förslag utifrån studien ”Barn och unga med funktionsnedsättning – en beskrivning av deras vardag”

2016-09-06
Barn med funktionsnedsättning har lite inflytande i beslut som rör dem själva. Skolan ger ofta inte det stöd barnen har behov av. Många barn är ensamma med passiv fritid. Det finns stora kunskapsbrister hos de vuxna som möter barn och unga med funktionsnedsättning, visar ny studie. (pdf)
Nyhetskategorier

Förskolans pedagogiska uppdrag – Om undervisning, lärande och förskollärares ansvar

2016-09-06
Denna rapport redovisar övergripande resultat av två av Skolinspektionens kvalitetsgranskningar med inriktning mot förskola och huvudmän. Dessa granskningar är två av flera granskningar som Skolinspektionen genomför inom ramen för regeringens uppdrag att under åren 2015-2017 granska förskolornas kvalitet och måluppfyllelse. (pdf)
1109110111159