Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 103 av 159

Nyhetskategorier

Structural indicators for monitoring education and training systems in Europe 2016 – Thematic overviews

2017-02-16
Which European countries provide specific guidelines and guaranteed places for early childhood education? Do schools receive additional resources for disadvantaged students? Where in Europe do teachers receive trainings to tackle students' early leaving and underachievement? Is informal learning recognised everywhere in Europe for entry into higher education? These questions are answered in Eurydice's thematic overviews.
Nyhetskategorier

Studerandes sysselsättning 2016

2017-02-13
Myndighetens årliga uppföljningsrapport av YH-examinerades sysselsättning. Rapporten baseras på resultaten från en enkätundersökning 2016 och avser de examinerade 2015, året efter att de studerande examinerats från yrkeshögskolan och fokuserar på andel i arbete, överensstämmelse mellan arbete och utbildning och nöjdhet med utbildningarna. (pdf)
Nyhetskategorier

Ansökningar om att starta eller utöka fristående skola - Läsåret 2018/19 – Preliminär statistik

2017-02-10
Skolinspektionen har fått in cirka 250 ansökningar om att starta eller utöka fristående skola. Det är en minskning med drygt 10 procent jämfört med året innan. Antalet ansökningar har stadigt minskat sedan 2011 då Skolinspektionen fick in nära 800 ansökningar. I år rör ungefär lika många ansökningar ny skola som utökning av skola. (pdf)
Nyhetskategorier

Lärare utanför yrket

2017-02-07
Temarapporten innehåller resultat från undersökningen ”Lärarutbildades karriärvägar” som genomfördes under 2016. Rapporten belyser olika orsaker som kan tänkas ligga bakom varför lärarutbildade med yrkeserfarenhet från undervisning väljer bort läraryrket. (pdf)
Nyhetskategorier

Studentinflytandet - Kartläggning och analys av studentinflytandets förutsättningar efter kårobligatoriets avskaffande

2017-02-02
Dagens system för studentinflytande är väl utvecklat vad gäller både regelverket och den praktiska verksamheten, men det bygger på frivillighet hos studenterna. UKÄ:s kartläggning och analys visar att studentinflytandet i stort fungerar väl ur lärosätenas såväl som studentkårernas perspektiv. (pdf)
1102103104159