Which European countries provide specific guidelines and guaranteed places for early childhood education? Do schools receive additional resources for disadvantaged students? Where in Europe do teachers receive trainings to tackle students' early leaving and underachievement? Is informal learning recognised everywhere in Europe for entry into higher education? These questions are answered in Eurydice's thematic overviews.
Idag presenterar Lärarnas Riksförbund en undersökning om hur lärare ser på de nationella proven. SVT:s Uppdrag Granskning har fått ta del av undersökningen. (pdf)
Mellan oktober och december 2015 mötte och lyssnade medarbetare från Barnombudsmannen på omkring 450 ensamkommande barn och unga i åldrarna 9–18 år. Barnen berättade om sina erfarenheter och upplevelser av att bo på ankomstboenden. (pdf)
Barnombudsmannens nya rapport om nyanlända barns hälsa visar att det vanligaste hälsoproblemet hos nyanlända barn är psykisk ohälsa och barnens tillstånd riskerar dessutom att bli värre under asylprocessen. (pdf)
Myndighetens årliga uppföljningsrapport av YH-examinerades sysselsättning. Rapporten baseras på resultaten från en enkätundersökning 2016 och avser de examinerade 2015, året efter att de studerande examinerats från yrkeshögskolan och fokuserar på andel i arbete, överensstämmelse mellan arbete och utbildning och nöjdhet med utbildningarna. (pdf)
Delredovisning av uppdrag om att genomföra insatser för att förbättra det förebyggande och hälsofrämjande arbetet inom elevhälsan i syfte att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. (pdf)
Skolinspektionen har fått in cirka 250 ansökningar om att starta eller utöka fristående skola. Det är en minskning med drygt 10 procent jämfört med året innan. Antalet ansökningar har stadigt minskat sedan 2011 då Skolinspektionen fick in nära 800 ansökningar. I år rör ungefär lika många ansökningar ny skola som utökning av skola. (pdf)
Temarapporten innehåller resultat från undersökningen ”Lärarutbildades karriärvägar” som genomfördes under 2016. Rapporten belyser olika orsaker som kan tänkas ligga bakom varför lärarutbildade med yrkeserfarenhet från undervisning väljer bort läraryrket. (pdf)
Dagens system för studentinflytande är väl utvecklat vad gäller både regelverket och den praktiska verksamheten, men det bygger på frivillighet hos studenterna. UKÄ:s kartläggning och analys visar att studentinflytandet i stort fungerar väl ur lärosätenas såväl som studentkårernas perspektiv. (pdf)
Statskontoret har haft i uppdrag att följa upp och analysera hur reformen om inrättandet av karriärsteg för särskilt yrkesskickliga lärare implementerats och fungerar samt hur denna förhåller sig till reformens syften och regelverk. (pdf)