Delprovet ”skriva” i det nationella provet för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi), SFI D 12, har spridits via Facebook. Skolverket har polisanmält det inträffade och Skolinspektionen är informerade.
Den här rapporten redovisar resultaten från 2016 års ombedömning av nationella prov, den åttonde i ordningen sedan 2009. Syftet med ombedömningen är att stödja en likvärdig bedömning och betygssättning av proven över landet och därmed befästa elevens rätt till en likvärdig betygssättning. (pdf)
Skolinspektionen har granskat rättningen av de nationella proven. I över hälften av fallen har den ombedömande läraren satt ett annat betyg än ordinarie lärare.
Nationella proven i grundskola och gymnasium är en återkommande hållpunkt för lärare och elever. Då testas alla landets elevers kunskaper i bland annat svenska och matematik, men provens betydelse för kursbetyget varierar mellan skolorna, skriver Agnes Karnatz på ledarplats.
Regeringens proposition Nationella prov – rättvisa, likvärdiga, digitala har antagits av riksdagen. Genom beslutet ges bättre förutsättningar för ökad likvärdighet i betygssystemet och en effektivare hantering av de nationella proven.
I fyra fall av tio får elever som skrivit ett nationellt prov en generösare rättning av skolans lärare än av en extern bedömare. Det förekommer också att elever blir strängare bedömda. Totalt sex av tio resultat från nationella prov kan därmed ifrågasättas, visar en färsk rapport från Skolinspektionen.
På onsdag beslutar riksdagen att skolans nationella prov ska styra elevernas betyg mer. I dag är det ofta stor skillnad mellan de betyg eleverna får och resultatet på de nationella proven, men åtgärden får kritik.
Regeringen vill att de nationella proven ska påverka betygen mer än de övriga som görs under läsåret. Samtidigt som riksdagen på onsdagen ska besluta om förslaget kommer bli verklighet, oroar sig somliga elever för ökad stress. "Jag tycker att det är bra som det är", säger Amanda Svedebäck, som går i nian och som i…
En studie visar att de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk har uppenbara brister. Brister så stora att de inte utgör grund för betygssättning.