Känner du som rektor eller skolchef att du drunknar i tekniska termer och inte vet om ni är på banan när det gäller förberedelserna inför de digitala nationella proven? Henrik Carlsson Wolauz och Cecilia Spjuth på Skolverket ger dig sina bästa tips.
Skolverket har återkommit till regeringen med sitt svar på kravet – att tidigarelägga den centrala rättningen av de nationella proven med ett år. Det innebär att det till 2026 behövs 5 000 behöriga lärare.
På uppdrag av regeringen redovisar Skolverket hur central rättning av de nationella proven kan tidigareläggas och införas i svensk skola redan år 2026. Skolverket konstaterar att bemanningen av provbedömare är en stor utmaning och samtidigt avgörande för att lyckas med tidigareläggningen av centralt rättade nationella prov.
Central rättning av skolans nationella prov går att tidigarelägga ett år. Men det hänger på att Skolverket kan hitta några tusen lärare som åtar sig extrajobbet att rätta alla proven. Skolverket vill därför ta hjälp av bemanningsföretag.
Att införa central rättning av nationella prov i skolan ett år tidigare än vad Skolverket föreslagit går men innebär risker, konstaterar Skolverket i en rapport.
Central rättning av skolans nationella prov går att tidigarelägga ett år. Men det hänger på att Skolverket kan hitta några tusen lärare som åtar sig extrajobbet att rätta alla proven.
Hvis ikke test er præcise og børnevenlige, så er det spild af tid, lyder det fra to lærere, der har siddet med i ministeriets ekspertråd, der netop er kommet med anbefalinger til fremtidens nationale test.
En ekspertgruppe har præsenteret sine anbefalinger til fremtidens nationale test. Eksperterne er ikke enige om alle anbefalinger, men understreger i samlet flok, at når fremtidens test vil blive brugt til at bedømme folkeskolen og de enkelte skoler, skal resultaterne være et reelt udtryk for elevernes faglige niveau.
Nationale test er grundlæggende en dårlig idé, mener flere eksperter fra ministeriets eget råd. Men skal man absolut udvikle nogle nye, skal de først og fremmest være et pædagogisk redskab til lærerne, lyder anbefalingen