Utbränd personal och stressade barn? Förskollärarna Elin Björkén, Fredrik Kahn och Eva Lindström diskuterar problemet med stora barngrupper. (webb-radio)
När priset Årets skolbibliotek utsågs fick Nydalaskolans bibliotek ett hedersomnämnande. Pedagog Malmö träffade skolbibliotekarien Felix Sjögren för ett samtal om hur man får till bra samarbeten med skolans pedagoger och ledning. (webb-radio)
I avsnitt 24 av Rektorspodden får Stina och Ulrika besök av Jan Aili som är förskolechef i Uppsala kommun. Han berättar mer om vem han är och om sitt uppdrag. Vad tycker han är mest utvecklande och utmanande med sin roll. (webb-radio)
Förskollärarna Linda Johansson, Eva Lindström och Fredrik Kahn delar med sig av sina erfarenheter av tvillingar. Vad händer med barnens identitet och utveckling när vi delar på dem och de inte behöver gå på samma avdelning? (webb-radio)
Vissa människor glömmer man inte. Det säger fotbollsspelaren Dejan Kulusevski – högaktuell i det svenska landslaget – om sin lärare Malin Larsson. Båda två medverkar i det senaste avsnittet av Skolpodden i Stockholm.
Hur kan man förklara den högervind som syns såväl bland förstagångsväljare som i skolvalet? Pelle Ahlin Olofsson, Demoskop, Ulrik Hoffman, Ungdomsbarometern och Jonathan Lundberg, författare och journalist, diskuterar denna förflyttning med SvD:s Andreas Ericson. (webb-radio)
Sätta på en film för att personalen ska få rast? Nej, absolut inte! Förskollärarna Eva Lindström och Fredrik Kahn diskuterar i nya avsnittet av podden Förskolan om bra aktiviteter för de barn som inte sover. (webb-radio)
Skolpodd Kornhall & Netz har valfeber. I de senaste två avsnitten diskuterade de partiernas skolpolitik, och intervjuade grundskolechefen Happy Hilmarsdottir som arbetar i miljonprogrammet Järva. (webb-radio)
I nya avsnittet av Läraren pratar Hanna Rondahl, samordnande specialpedagog, Emma Olsson, programledare, och Alexander Skytte, idrottslärare, berättar hur de själva jobbar med anpassningar och ger flera konkreta tips. (webb-radio)
Kunskaperna fördelas ojämnt i den svenska skolan, visar likvärdighetsforskaren Helena Holmlund. Förlorarna är pojkar, landsbygdsbor och de särskilt utsatta. Men vilka är då kunskaperna som ska läras ut? I Kvartals expertpanel ger Hans-Albin Larsson och Magnus Henrekson ett svar. Om ämnena uppvärderas stiger lärarnas autonomi och prestige. Och det är enda vägen till en bättre…