Det fria skolvalet kan ha bidragit till att skapa "elitskolor" - men ofta är det familjernas ekonomi och utbildningsnivån i upptagningsområdet som avgör.
Nya Pisa-rapporten visar att svensk grundskola fortsätter att tappa mark. Men eleverna bör inte bara lära sig andras tankar, utan främst att tänka själva, skriver Tulsa Jansson, ordförande i Svenska Sällskapet för Filosofisk Praxis (SSFP).
Svenska elevers dåliga matteresultat orsakar smärre rabalder i Storbritannien där oppositionen ifrågasätter de svenskinspirerade friskolor som nyligen tillåtits i landet.
Svenska elever presterar allt sämre i skolan, enligt den internationella kunskapsundersökningen Pisa. Men det finns skolor som går i en annan riktning.
Den senaste Pisa- undersökningen visar att svensk skola ligger under OECD-snittet inom matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Sverige är det land med den största försämringen av elevernas resultat sedan den förra mätningen 2009. Det skriver Kristin Lahed.
Lärarnas undervisning, elevernas attityder, valfrihetsreformerna och kommunalisteringen. Det var några av de famlande försöken till svar när experter och beslutsfattare skulle förklara de försämrade svenska Pisaresultaten vid ett dagen-efter-seminarium.
Läsambassadören Johanna Lindbäck föreslog i en debattartikel att pappor skulle föregå med gott exempel och läsa mer, med anledning av Sveriges ras i Pisaundersökningen. Även läsarna rasade – och rosade.
Pisa-mätningen visar att svenska elever nu presterar under OECD-genomsnittet i såväl matematik, som läsförståelse och naturvetenskap. "Det måste gå att vända utvecklingen. Det har vi gjort förr", säger Astrid Pettersson, professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Nu är den stora pajkastningen igång på allvar. Det pekas finger, utses syndabockar, tjafsas om läroplaner hit och dit, om felet ligger på regeringsnivå eller kommunal nivå, om PISA är rätt sätt att mäta och så vidare. De politiska utspelen om de allt sämre resultaten i skolan blir bara tröttsam. Jag vill bara skrika SLUTA!…
Bara 14 procent av svenska 15 åringar klarar att lösa ut en variabel ur en formel och beräkna värdet. Nästan hälften av de svenska eleverna valde att hoppa över uppgiften.
Pojkarna har tappat mer än vad flickorna har gjort sedan den första Pisa-undersökningen. Den senaste rapporten visar att pojkar och flickor ligger på samma nivå för matematik, men flickorna har för första gången gått om pojkarna i naturvetenskap.