Det krävs bättre lärarutbildning, högre löner och en starkare yrkesroll. Det är viktigare än slentriankravet "mer resurser till skolan", skriver DN i sin huvudledare.
Tisdagen blev det hårda uppvaknandets dag för dem som tänkt att svenska skolbarn må vara dåliga på trist strunt som multiplikationstabellen och Hallands floder - men de kommer att klara sig bra ändå, för de är ju så kreativa! Fel, fel, fel.
Singapores, Sydkoreas och Japans elever är bäst på problemlösning och bäst i Europa är Finland, som kommer på tionde plats i den internationella rankingen.
Resultatet är en besvikelse. Det anser forskaren Magnus Oskarsson om den nya Pisaundersökningen. ”Det här bekräftar den ganska dystra bilden som finns av svensk skola”, säger han.
Sverige hamnar under OECD-snittet i ännu en Pisa-rapport, när elevers problemlösningsförmåga mätts. Nästan var fjärde elev är "lågpresterande" och resultatet lär bli bränsle i valrörelsen.
Svenska 15-åringar presterar under OECD-snittet även när problemlösningsförmågan testas. Det visar resultatet av det kompletterande Pisa-prov som Skolverket presenterar i dag.
Svenska elever har underpresterat – igen. I en ny Pisa-rapport hamnar de under genomsnittet i problemlösning. – Det är djupt oroande, säger Helén Ängmo, Skolverket.
Svenska 15-åringar har sämre problemlösningsförmåga än OECD-genomsnittet. Det visar ett nytt digitalt Pisa-prov som 2 500 svenska elever gjort. Ekot direktrapporterar från Skolverkets presentation.
Resultat från en ny Pisa-studie visar att svenska elever är sämst i Norden på problemlösning. ”Det står utom allt tvivel att svensk skola står inför en tuff uppgift att föra tillbaka Sverige till en utbildningspolitisk toppnation. Lärarna måste få rätt förutsättningar för att kunna göra det jobbet,” säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.