Den bristande motivation anses inte vara förklaringen till det låga resultatet i Pisa-testen. Men elever vill ha fler ”morötter” för att prestera bättre.
Sämre kunskaper. Det är orsaken till Pisa-raset 2012. Varken elevernas motivation eller uthållighet förklarar de kraftigt sjunkande resultatet, enligt en ny rapport från Skolverket.
Omotiverade elever är inte förklaringen till Sveriges dåliga Pisa-resultat. Poängtappet i det internationella jämförandetestet beror istället på försämrade kunskaper, det slår en ny rapport från Skolverket fast.
Frågan är vad vi låter OECD och Pisa göra med skolan, hur stor makt vi ger dem att bestämma vad skolan ska vara och vad eleverna ska göra. Det skriver Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola.
Två rapporter om skolan från McKinsey & Company har fått stor spridning bland politiker, forskare och lärare. I del två i serien Pisadoktrinen ställer vi frågan vad det är som gör rapporterna så speciella och hur banden mellan OECD:s inflytelserika Pisa-prov och konsultbolaget ser ut.
Nu är det så här: det är inte bara i Pisa som Sverige faller. Bilden är entydig. Det inser realisterna. Men realisterna har inte vunnit slaget. "Flumlinjen" lever bland politiker, journalister och pedagoger, skriver Ann-Charlotte Marteus.
Chocken efter ett fall i Pisa-rankingen har drabbat många länder, inte minst Sverige. Men de här resultatlistorna leder till ett oreflekterat tävlande och en ständig oro att försämras, anser kritikerna.
Om det är en nyliberal konspiration att ge barnen möjligheterna att läsa, förstå och räkna kan ni betrakta mig som sammansvuren, skriver Per Gudmundsson på ledarplats.