Trenden har vänt - svenska elever har blivit bättre på matematik och naturvetenskap. Det visar den senaste Timss-mätningen som presenterades på tisdagen.
Sverige ligger efter grannländerna, men klättrar för första gången i Timss. "Jag hoppas att varje lärare ser att detta är deras arbetsseger," säger utbildningsminister Gustav Fridolin.
I slutet av 2016 redovisas resultat av de internationella kunskapsmätningarna Timss, Timss Advanced och Pisa. Här kan du läsa mer om dessa kunskapsmätningar och regeringens prioriteringar och insatser inom undersökningarnas fokusområden.
Här presenteras ett urval av de investeringar som regeringen gör inom ämnesområdet naturvetenskap, ett av de ämnesområden som mäts i kunskapsmätningarna TIMSS, TIMSS Advanced och PISA.
En som tror att det stämmer att svenska elever är bättre på matematik och naturvetenskap än för fyra år sedan är Anna Svensson, matte och No-lärare på Nosabyskolan i Skåne.
Trendbrott i Timss men fortfarande är matematik det ämne där flest elever får underkänt. SPSM menar att fler elever kan klara matten om matematiklärare och specialpedagoger samarbetar kring undervisningen.
Svenska gymnasieelever som läser avancerad matematik förbättrar sina resultat i den internationella kunskapsmätningen TIMSS Advanced 2015. Samtidigt försämras resultaten i fysik jämfört med förra mätningen 2008.
”Ojämlikheten är det stora orosmolnet. Svensk skola ska vara bra för alla”, sade Gustav Fridolin (MP), på presskonferensen. Om detta kan nog alla vara överens. Men på frågan om hur det ska gå till är ministern fortfarande svaret skyldig, skriver Linda Nordlund.