Tyvärr gäller mätningen dock inte läsförståelse, matematik eller naturvetenskap. ICCS kontrollerar i stället skolbarnens ”kunskaper, värderingar och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor”. Men inte ens när det gäller värdegrundsfluff är svenska skolans resultat något att självklart jubla över, skriver Per Gudmundson.
Det finns en stark konsensus bland lärare om hur viktigt skolans demokratiuppdrag är. Det säger SO-läraren Fredrik Astin med anledning av elevernas goda samhälls- och demokratikunskaper. Men vi kan inte slå oss till ro, menar både han och utbildningsministern.
Svenska åttondeklassare placerar sig högt i en ny internationell kunskapsmätning om samhällsfrågor. De svenska eleverna har dessutom förbättrat sina resultat mest sedan den förra mätningen 2009.
Äntligen en skolstudie där Sverige hävdar sig väl. Det var lätt att förstå entusiasmen när utbildningsministern kommenterade det internationella kunskapstestet i samhällsfrågor, ICCS. Men tyvärr är det för tidigt att korka upp champagnen – vid närmare granskning verkar framgången inte så stor, skriver Tobias LIndberg.
Samhällskunskap är både roligt och angeläget, tycker åttondeklassarna på Rålambshovsskolan i Stockholm. "Det är viktigt att man lär sig samhällskunskap. Det är ju ändå vi som kommer att styra samhället i framtiden", säger Tova Liljendahl.
Svenska högstadieelever toppresterar när det gäller samhällskunskaps- och demokratifrågor. Det visar en internationell undersökning som presenteras idag. "Svenska elever och lärare har anledning att vara stolta", säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Svenska elever hör till den absoluta toppen i ett internationellt kunskapstest i samhällsfrågor. Sverige har dessutom förbättrat sitt resultat markant sedan den förra mätningen. Men skillnaderna mellan olika elevgrupper är fortfarande stora.
Det är inte bara svenska elever som förbättrat sina kunskaper i samhällsfrågor. Samma trend märks i flertalet länder som deltog i ICCS för sju år sedan. EU-kommissionen vill använda undersökningen i kampen mot radikalisering och extremism.
Svenska elever toppresterar i ett internationellt kunskapstest i samhällsfrågor – och har dessutom förbättrat sitt resultat markant sedan den förra mätningen. Det gläder både Skolverket och utbildningsministern. Men skillnaderna mellan olika elevgrupper