Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Kunskapsmätningar"

Visar sida 3 av 112

Ingen entydig relation mellan digitala verktyg i skolan och PISA-resultat

19 juni
15-åringar som använder digitala verktyg i skolan några timmar per dag har högre resultat i PISA 2022, jämfört med elever som gör det sällan eller väldigt mycket. De som däremot använder digitala verktyg till annat än lärande i många timmar, både i skolan och i hemmet, har sämre resultat på PISA 2022, visar ny rapport.

Forskare: Så lite vet svenska lärare om hur bra deras elever faktiskt presterar

5 juni
Lärare vet väldigt lite om hur deras elever står sig jämfört med elever på andra skolor. Det saknas helt enkelt relevanta kunskapsmätningar, visar en ny rapport. ”Att återkoppling leder till att vi förbättrar oss har vi alltid vetat. Men det verkar ha glömts bort eller undertryckts medvetet”, säger professor Magnus Henrekson.