I den här rapporten redovisar Skolverket enkätdata om svenska 15-åriga elevers användning av digitala verktyg i ett nordiskt jämförande perspektiv. I rapporten undersöks även relationen mellan elevernas användning och deras resultat på PISA-provet. (pdf)
15-åringar som använder digitala verktyg i skolan några timmar per dag har högre resultat i PISA 2022, jämfört med elever som gör det sällan eller väldigt mycket. De som däremot använder digitala verktyg till annat än lärande i många timmar, både i skolan och i hemmet, har sämre resultat på PISA 2022, visar ny rapport.
Pisachefen Andreas Schleicher har pekat ut mobilerna som boven i dramat när det gäller svenska elevers fallande Pisa-resultat. Nya siffror från Skolverket ger stöd åt hans linje.
Danmark klarer sig godt i den første Pisa-test af kreativ tænkning, og det kan ifølge Pisa-forskerne bl.a. skyldes, at det kreative og praktisk-musiske anerkendes i danske læreplaner og senest endda er blevet eksamensfag.
Sverige har blivit “ett av länderna med sämst disciplinärt klimat” enligt den senaste Pisa-undersäkningen - en dramatisk nedgång sedan tidigare undersökningar. Men denna försämring kan troligen till stor del bero på en översättningsmiss, menar Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, på bloggen Ekonomistas.
Den här rapporten diskuterar hur man kan skapa ett bättre system för kunskapsuppföljning i den svenska grundskolan och hur resultaten i sin tur kan användas för att förbättra informationssystemet. (pdf)
Lärare vet väldigt lite om hur deras elever står sig jämfört med elever på andra skolor. Det saknas helt enkelt relevanta kunskapsmätningar, visar en ny rapport. ”Att återkoppling leder till att vi förbättrar oss har vi alltid vetat. Men det verkar ha glömts bort eller undertryckts medvetet”, säger professor Magnus Henrekson.
OECD bekräftar det L varnat för – att för hög skärmanvändning har ett starkt samband med kunskapskollapsen i senaste PISA. Den mobilberoende barndomen behöver hjälp till avvänjning. Därför vill vi reglera sociala medier så att de blir tråkigare vid hög användning, skriver Johan Pehrson (L) och Lotta Edholm (L).
OECD släppte nyligen en rapport där man sammanställt resultaten från den senaste Pisaundersökningen. Ett genomgående tema i rapporten är att elever störs av skärmar under lektionen, både av eget och andras bruk. Det leder i sin tur till sämre prestationer, skriver NWT Ledarredaktion.
Elever vill ta ansvar och reglera användningen av skärmar och mobiler i skolan eftersom de märker hur mycket det påverkar hur de mår och presterar. "Men de behöver vara delaktiga i besluten, inte minst för att reglerna ska efterföljas", säger ordföranden i Sveriges elevråd Lilian Helgason.