Svenska åttondeklassare ligger på topp 10-listan bland alla deltagarländer, och eleverna i årskurs 4 har aldrig presterat så bra. Samtidigt ökar klyftorna mellan eleverna och fler tioåringar ligger på den lägsta kunskapsnivån. Hör Johan Pehrson (L) och Amanda Lind (MP). (webbradio)
Svenska rektorer har lägre utbildning i jämförelse med andra länder inom OECD, enligt senaste TIMSS-undersökningen. Samtidigt har rektorer på de deltagande skolorna varit kortare tid på sina arbetsplatser jämfört med andra nordiska länder.
Å ena sidan: glädjeyra över resultatökningen. Å andra: en tredjedel av eleverna presterar på lägstanivå i Timss. "Jag oroar mig mycket över skillnaderna", säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Parallelt med offentliggørelsen af den nye Timss-undersøgelse er Vive-forskere dykket ned i de seneste Pisa-data for at se på baggrunden for, at det er gået tilbage for danske 15-årige i matematik, og hvordan eleverne oplever matematikundervisningen
Drengene klarer sig langt bedre end pigerne i matematik. To forskere, der står bag den danske del af ny undersøgelse, gennemgår de opsigtsvækkende resultater.
Forskellen på drenge og pigers resultater i matematik i 4. klasse er fordoblet på fire år. Det viser den nyeste udgave af den internationale undersøgelse Timss, der netop er offentliggjort.
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser Timss-undersøkelsen.
English pupils have made a strong showing in the latest round of prestigious international tests, maintaining their scores in maths and improving in science, a subject in which they rose to fifth in the league tables.
5.166 elever fra 4. klasse fra alle dele af landet har deltaget i undersøgelsen, der kigger på elevernes færdigheder i fagene matematik og natur/teknologi.
Kris i Pisa, nationella proven – och i betygen. Men succésiffror i Timss. "Vi gör något bättre under de tidiga skolåren", säger Ola Helenius, professor i didaktik. En tredjedel av eleverna presterar dock på lägstanivå.
Idag den 4 december släpps den internationella studien TIMSS som redovisar kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8. Studien visar att svenska elevers matematikresultat har förbättrats, men också att otrygghet och mobbning utgör en av de främsta orsakerna när elever har lägre kunskapsresultat.