Svenska 15-åringars kunskaper i matematik och läsförståelse har sjunkit sedan 2018. Det följer utvecklingen i övriga nordiska länder. Nu behövs fortsatt fokus på likvärdighet.
Nu måste politikerna ta ett nationellt ansvar och samarbeta över partigränserna för att öka likvärdigheten i svensk skola. Annars väntar en ny Pisa-chock 2025. Det menar Matz Nilsson, Sveriges Skolledare, efter att Pisa-rapporten presenterats.
Pandemin förklarar mycket av de svenska skolornas försämrade Pisa-resultat, konstaterar Skolverket. Men det är att komma för lätt undan, menar matematikläraren och skoldebattören Nicklas Mörk.
Det som nu behöver ske är att alla de som är intresserade av svensk skola och reformer sätter sig ner och läser rapporterna noggrant. Att myndigheter och departement diskuterar den djupa information som finns i det undersökningsinstrumentet som heter Pisa, skriver skolexperten Per Kornhall i en analys.
Att rusa in genom dörren en kvart för sent? Det är inget ovanligt i svenska klassrum. 15-åringar i Sverige kommer oftare för sent till skolan än snittet i OECD-länder, visar nya Pisasiffror.
Svenska högstadieelevers kunskaper i matematik och läsförståelse försämras enligt den senaste Pisa-undersökningen. Hör ett samtal med Linnea Lindquist, biträdande rektor och Maria Wiman, högstadielärare. (webbradio)
Pisa pekar på en ökande segregation som måste åtgärdas, menar tidigare utbildningsminister Anna Ekström (S). ”När jag ser resultaten blir jag väldigt bitter över att de förslag som jag var med och tog fram om skolpeng, urval och etablering av fristående skolor röstades ner av riksdagen”, säger hon.
De historiskt låga resultaten i den internationella studien PISA väcker flera reaktioner bland skolungdomar i landet. ”Jag tycker det är ett sorgligt resultat och jag tror det beror på sociala medier”, säger eleven Sara.
Resultaten har rasat för svenska skolelever enligt den senaste Pisa-undersökningen. Sveriges Lärare var förberedda på resultaten då de länge sett en negativ trend inom skolan. "Vi vill att man gör ett omtag av svensk skola", säger Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Resultaten för svenska 15-åringar rasar inom både läsförståelse och matematik i den globala kunskapsmätningen Pisa. Två skolforskare ger här sin syn på läget i svensk skola.
Kunskapsnivån i läsförståelse minskar och många lärare tror att det kommer få allvarliga konsekvenser för elevernas framtid. "I förlängningen är det ett hot mot demokratin. Folk borde vara oroliga. En demokrati behöver utbildade och kritiskt tänkande medborgare", säger läraren Karin Herlitz.