Först gick det riktigt bra. Sedan mindre bra och till slut uselt. Men efter raset – och chocken – vände det. Här sammanfattas hur det svenska Pisadeltagandet utfallit.
Sverige höjer poängen och placerar sig över OECD-medel i Pisa 2018. ”2011 års stora utbildningsreformer ger effekt” twittrar Jan Björklund (L), tidigare utbildningsminister.
Sammanfattningsvis kan vi alltså se att svensk skolas positiva utveckling verkar hålla i sig och att likvärdigheten fortfarande är det största orosmolnet, skriver skolexperten Per Kornhall.
Nedskärningar, likvärdighet och ”systemkollapsbrasor”. Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) gläds över Pisa-resultaten som visar att svenska elever presterar bättre än OECD-genomsnittet. "Det här är en glädjens dag", säger hon.
På tisdagen presenteras svenska elevers Pisa-resultat, men många har redan hunnit skylla potentiellt svaga prestationer på ökad skolsegregation, trots att Sverige inte avviker från jämförbara länder i detta avseende. Vad svensk skola behöver är kunnigare lärare, lugnare klassrum och tydligare kunskapskrav, skriver Hans Bergström.
"Det är oerhört glädjande att vi äntligen ser en positiv resultatutveckling i alla tre delar", kommenterar Sveriges Skolledarförbunds förbundsordförande Matz Nilsson Pisaresultaten.
De svenska 15-åringarna som deltog i Pisa 2018 fick högre poäng i alla tre ämnen jämfört med förra Pisamätningen. Sverige ligger nu genomgående över OECD-genomsnittet. De svenska resultaten i världens största elevstudie, Pisa, skickar alltså positiva signaler. Det framgår av OECD:s internationella Pisarapporter som TT tagit del av.
Bättre resultat i läsförståelse, matematik och naturvetenskap bland svenska 15-åringar, visar den senaste PISA-mätningen. Men likvärdigheten i svenska skolan har inte förbättrats.
Pisa-studien 2018 visar att de finländska 15-åringarna fortfarande presterar goda resultat i läsning, matematik och naturvetenskapliga ämnen. Finland hör till primusarna i klassen i europeisk och asiatisk jämförelse.
PISA-undersøkelsen 2018, som ble lagt frem i dag, viser at norske elever over tid har stabile resultater, men at elevene gjør det dårligere i lesing og naturfag sammenlignet med 2015.