Det pågår ett utökat samarbete mellan socialtjänst och skolor runt om i landet. I Växjö kommun har man sedan 2022 arbetat med skolsocionomer som fungerar som en brygga mellan skola och socialtjänst.
Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, vill att lagen ändras så att skolor ska få rätt att ge distansundervisning till enskilda elever som ett särskilt stöd till elever med mycket hög frånvaro. Skolministern säger dock att mer underlag och analys kring distansundervisning behövs.
Mindre grupper, engagerade lärare och stark sammanhållning. Det är några faktorer som gör att ungdomar, som tidigare varit hemmasittare, kan finna ny drivkraft på folkhögskolan. "Här hittar de sitt eget sätt att plugga", säger Lars Karlsson, Fridhems folkhögskola.
Leonardo Jakob Möller Flores var en av många hemmasittare. Men sedan han bröt upp från Malmö och flyttade till Värmdö och Lillsveds folkhögskola har han inte bara fått en fungerande skolgång. Han har också skaffat nytt namn, nytt kroppsspråk och ny livsgnista.
En pojke har fått framtidstron tillbaka. En flicka har beskrivit att hon känner livsglädje igen. Genom projektet SSPF har barn som är på väg att hamna snett kunnat få stöd. Nu blir satsningen permanent och utökas.
En klasskompis våldtog Oscar, 11, på skolgården. Övergreppet avbröts av en lärare. Trots det menar rektorn att Oscar ska fortsätta gå i samma klass som förövaren. "Min pojke vägrar gå till skolan efter det som hänt", säger Oscars mamma.
En fjärdedel av eleverna med npf är hemma från skolan helt eller större delen av tiden, enligt en ny undersökning från Riksförbundet Attention. ”Samhället måste reagera nu”, säger ordföranden Anki Sandberg.
En fjärdedel av eleverna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är hemma från skolan helt eller större delen av tiden. Det visar en ny undersökning från Riksförbundet Attention. (pdf)
Vår nya enkätundersökning visar att en fjärdedel av eleverna med NPF är frånvarande hela eller större delen av skoltiden, skriver Ann-Kristin Sandberg, Riksförbundet Attention.
More than one in five children in England are frequently missing school, data shows, in a sign attendance is still struggling to get back to pre-pandemic levels.
For many, lockdown was a relief. Some never went back at all. As a new academic year begins for most of the UK, more children than ever are worried about returning. What’s being done to get them into the classroom – and is that always the best idea?