Frånvaron i skolan är fortsatt hög även om den har minskat sen pandemin. Nya siffrorna från skolverket visar att 47 000 elever var borta mer än en månad under förra höstterminen och en tredjedel av dem hade mer frånvaro än närvaro. ”Det är väldigt, väldigt allvarligt” säger skolministern om frånvaron.
Nya frånvarosiffror från Skolverket visar att omkring fyra procent av eleverna i grundskolan och förskoleklass var borta mer än fem veckor under förra höstterminen. Det motsvarar 47 000 elever. Drygt 16 000 elever var borta mer än halva höstterminen.
Den satsning som gjorts i Järva och på Kungsholmen för att hjälpa hemmasittare tillbaks till skolan permanentas och ska också sprida sig till fler stadsdelar. Årligen är det ett tusental elever som har en problematisk skolfrånvaro i Stockholm. Skolborgarrådet Emilia Bjuggren berättar vilka stadsdelar som kommer få ta del av satsningen.
Det vore förstås galenskap om vuxenvärlden skulle ge upp på unga som har fått för sig att de inte vågar gå till skolan, i stället för att åtgärda problemet – stöket, mobbningen, otryggheten eller i något fall latheten – som gör att eleven känner som den gör, skriver Liv Näslund, LUF.
De senaste fyra åren har 138 kommuner sökt om att kunna få erbjuda distansundervisning till de elever som inte kan komma till skolan. Men nästintill alla får nobben av Skolinspektionen. Daniel Hellström, rektor på Westerlundska gymnasiet i Enköping, är kritisk.
Robots are being used to give emotional support to children who struggle to go to school. The machines, being offered to pupils in Wirral, help pupils share their feelings using a microphone, emoji expressions and lights.
Systematiskt, främjande och förebyggande – det är några av ledorden för Mellersta Förstadsskolans arbete med närvarostegen; en rad strukturerade insatser som sätts in för elever med skolfrånvaro.
Att svensk skola genomgår en kris har nog inte undgått någon, framför allt inte alla de elever som betalar priset. Eleverna har länge signalerat att det är dags att tänka om kring skolans invanda mönster. Det skriver Mona Liljedahl, lärare och specialpedagog och Lena Skogholm, beteendevetare och pedagog i en debattartikel.
Elevernes fravær er steget i forhold til tiden før coronapandemien. Den nyvalgte formand for Skolelederforeningen peger på både skolevægring og ferie uden for skoleferierne som forklaringer.
Att svensk skola genomgår en kris har nog inte undgått någon, framför allt inte alla de elever som betalar priset. De har länge signalerat att det är dags att tänka om kring skolans invanda mönster. Det skriver Mona Mona Liljedahl, lärare och specialpedagog och Lena Skogholm, beteendevetare och pedagog.