Vikten av att reagera tidigt på elevers frånvaro – både giltig och ogiltig – lyfts i en färsk utredning om elever med problematisk frånvaro. Idag överlämnades utredningen till utbildningsminister Gustav Fridolin.
Under hösten 2015 hade 20 000 elever i den obligatoriska skolan en långvarig, ogiltig frånvaro, enligt regeringens utredare Malin Gren Landell. I dag lämnas utredningens betänkande - Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera - till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).
Utredningen anser att det finns brister i elevhälsans främjande och förebyggande arbete i stort och inte enbart när det gäller frånvaro som ingår i utredningens uppdrag. Det här gör att utredningen har bedömt att det inte går att lägga förslag utifrån uppdraget och att frågan behöver utredas i ett bredare perspektiv.
Hösten 2015 hade 20 000 elever i den obligatoriska skolan en långvarig, ogiltig frånvaro, enligt regeringens utredare som anser att skolorna är för passiva.
I dag lämnas ett betänkande från en utredning om elevers skolfrånvaro till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Minst 1.700 grundskoleelever går inte till skolan, och en särskild utredare har kartlagt frånvaron.
Minst 1 700 grundskoleelever går inte till skolan. För eleverna kan det innebära ett vuxet liv i arbetslöshet och utanförskap – för föräldrarna stor stress och oro. Nu har en särskild utredare kartlagt frånvaron som regeringen vill vända till närvaro.
Tusentals elever rapporteras varje år för upprepat skolkande. I en undersökning signalerar många rektorer att det också finns en oroande och ökande giltig frånvaro.
Måndag 9 januari tar utbildningsminister Gustav Fridolin emot betänkandet ”Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera” från utredningen Att vända frånvaro till närvaro.
Skolorna måste bli bättre på att förhindra omfattande frånvaro bland eleverna, slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. Lärarna behöver stöd av både rektor och elevhälsan för att kunna vända utvecklingen. Ströfrånvaro måste också tas på större allvar.
När Bjuvs skolförvaltning bestämde sig för att jobba med den ökande skolfrånvaron kom de flesta av eleverna tillbaka till skolan. "Hitta någon du litar på och berätta hur du verkligen mår". Det är 13-åriga Cassandra Nilssons råd till andra som liksom hon fastnat på sitt rum långa perioder.