I takt med den ökande flyktingströmmen så ökar också antalet elever snabbt. I många skolor kan det plötsligt dyka upp betydligt fler elever än man räknat med.
Helena von Malortie, textil- och bildlärare på mottagningsskolan Mosaik i Malmö, brinner för att se hur det skapande arbetet stimulerar eleverna att lära sig svenska.
Riktlinjer för nyanlända elevers rätt till utbildning kan inte skrivas så att de exakt talar om hur olika stadsdelar konkret ska arbeta. Det behöver varje stadsdel arbeta med, skriver sektorscheferna för utbildning, Göteborgs Stad.
I takt med ökad migration ställs skolan inför nya utmaningar. Gunilla Walsh, Annika Hellström och Ansa Messner är grundskollärare i Fisksätra och Saltsjöbaden. De berättar om resursbehov och lärarstrategier.
Skolor som tar emot nyanlända elever, eller elever som länge bott utomlands, ska inom två månader placera respektive elev i den årskurs som passar bäst utifrån ålder och förkunskaper, enligt regeringens förslag.
Ska nyanlända elever och elever och personal på de mottagande skolorna få en rimlig chans att lyckas, måste det avsättas erforderliga resurser och finnas konkreta förslag på hur arbetet skall genomföras, skriver Lennart Hellsborn, Lärarnas riksförbund Göteborg.
Lärarna i Göteborg behöver redskap som är evidensbaserade, handledning och annat praktiskt stöd för att kunna ta hand om alla nyanlända elever, skriver lärare Karolin Zander-Lydén.
I Kramfors går mer än 150 asylsökande barn i skolan i väntan på besked om uppehållstillstånd. Men ungdomar mellan 18-20 år hamnar i kläm i systemet. Därför tar Ådalsskolan emot dem ändå.
Om läraren har en nyanländ elev i klassen så är det lärarens och kollegornas ansvar att tillsammans bli bra på att undervisa den eleven. Det säger Andrés Brink, Skolinspektionen.
Nyanlända barn och ungdomar är en växande grupp i skolan. Enligt Skolverket finns det en hel del att göra för att förbättra mottagandet av nyanlända elever.