Skolan i Trönö hade i princip inte en enda unge som var född utomlands. Rektorn Rosie Larsson såg att eleverna missade chansen att lära sig om andra länder och kulturer.
Att börja på förskola kan vara omtumlande för många barn. Och de som inte kan svenska kan ha det extra svårt. Men på Kompassen får barnen en mjukare start i den svenska barnomsorgen.
En del kommuner får ta ett större ansvar när nyanlända barn ska in i förskolan. Brist på lokaler och personal gör att de måste ta till provisoriska lösningar.
Under tisdagen besöker tyska politiker Lina grundskola. Delegationen ska bland annat träffa lärare och elever för att få en bild av hur Södertälje arbetar med nyanlända.
Åsa Regnér sjösätter nu i veckan ett utbildningspaket för att utbilda nyanlända unga i jämställdhetsfrågor. I en SvD-intervju försvarar jämställdhetsministern samtidigt regeringens förslag om att minska möjligheterna till anhöriginvandring – något som väntas drabba fler kvinnor än män.
Med en övervikt av män i Sverige blir det allt viktigare att jobba för jämställdhet och mot patriarkala strukturer, menar Mehrdad Darvishpour, docent vid Mälardalens högskola.
Efter att ha sett hur nyanlända fastnar på skolor i invandrartäta områden röt läraren Therese Ivarsson ifrån i en debattartikel. Nu öppnar även utbildningsnämndens ordförande för att det kan behövas tuffare påtryckningar för att alla skolor ska ta emot elever.
Antalet elever som går språkintroduktion har ökat med 34 procent sedan förra året. "Det är en ansträngd situation med brist på lokaler och brist på lärare", säger Bengt Weidow, undervisningsråd på Skolverket.
Som ung var hon ofta omotiverad i skolan. I dag arbetar Hülya Basaran med nyanlända elevers språkutveckling genom digitala resurser och är aktuell med en bok i ämnet.
Antalet elever på gymnasieprogrammet språkintroduktion fortsätter att öka. Totalt går 18 700 elever på språkintroduktion. Detta är en ökning med 34 procent jämfört med förra läsåret.
Snedfördelningen av nyanlända elever mellan Göteborgs skolor fortsätter att vara påfallande stor, trots olika försök och verktyg för att jämna ut ansvaret mellan skolor och stadsdelar, skriver Therese Ivarsson, lärare.