Asylsökande barn som är mellan tre och fem år har rätt till allmän förskola. Men hur mycket tid barnen får gå i förskola skiljer sig åt mellan olika kommuner.
Nyanlända elever fördelas fortfarande ojämnt mellan kommunerna i landet. I Danderyd går det, som exempel, en nyanländ på 200 elever medan nästan var fjärde elev i Åsele är nyanländ. Det visar en sammanställning från Lärarnas tidning.
Det stora antalet nyanlända elever ökar trycket på lärarna. "Det behöver satsas betydligt mer på fortbildning och kompetensutveckling av redan yrkesverksamma lärare", säger Anna Kaya på Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Det är viktigt att nyanlända elever snabbt kommer ut i sina ordinarie klasser. "Det är bra för integrationen och språkutvecklingen", säger Viktoria Lundström som är biträdande rektor på Grönkullaskolan i Alvesta.
I Askersund samlas alla nyanlända elever i en speciell skola. "Det råder lite av undantagstillstånd här", säger tf rektor Göran Björnståhl på förberedelseskolan Slussen.
Många nyanlända elever på kort tid sätter skolorna under stark press. Men långt ifrån alla. "Det är ofta de skolor som redan har tuffa utmaningar och många elever med utländsk bakgrund som får ta emot ännu fler", säger LR:s Bo Jansson.
Flyktingkrisen pressar den svenska skolan. Vare sig lärare eller lokaler räcker till. Men så är det inte överallt. För samtidigt som kommuner som Askersund, Gullspång och Åsele tar emot många barn och ungdomar på flykt, finns det kommuner som tar emot mycket få, till exempel Danderyd, Vaxholm och Vellinge.