Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 7 av 48

Skolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska svårigheter

2023-11-23
Utifrån Skolinspektionens kvalitetskriterier har 22 av de 30 granskade skolorna behov av utveckling inom det granskade området. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 30 verksamheter som har granskats och avser inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)

Ny rapport: Två av tre skolor behöver utveckla undervisningen för elever med neuropsykiatriska svårigheter

2023-11-23
Tillgängliga lärmiljöer i undervisningen är centrala för att elever med funktionsnedsättningar ska få möjlighet till kunskapsutveckling som är likvärdig andra elevers. Granskningen visar att två av tre skolor behöver utveckla sitt arbete med att se till att undervisningen är pedagogiskt tillgänglig för elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Gymnasiet som valt att fokusera på NPF-elever: ”Alla ska lyckas”

2023-11-21
Storsjögymnasiet i Östersund har satsat stort på att öka lärarnas kunskaper kring bland annat NPF, för att ge elever, med exempelvis autism och adhd en bättre skolgång. Erica Skogen är lärare och har lett arbetet under två år, ett arbete som var möjligt tack vare EU-pengar. Satsningen har lett till förändringar inom Storsjögymnasiet.
167848