ADHD-diagnoserna ökar lavinartat. Samtidigt visar en kartläggning att landstinget behöver sätta in resurser motsvarande nästan tio miljoner för att klara sitt uppdrag.
Familjen Ejemalm-Kulin håller sin son Ellioth, 8, hemma från skolan. Trots att han har en resursperson har han lyckats rymma från skolan flera gånger. Ellioth har diagnoserna autism/adhd och familjen anser att han inte får de resurser han behöver i skolan.
Anita Larsson, ordförande i Attention Uddevalla, är överens med sin kollega Anki Sandberg i riksförbundet om att skolan måste bli bättre på att bemöta barn med till exempel ADHD eller tourettes syndrom.
En viss typ av spel tycks göra att hjärnan föryngras, visar amerikansk forskning. Upptäckten kan få betydelse för behandlingen av exempelvis adhd och depression.
Klara Kvarefelt från Göteborg fick vänta på hjälp ända tills barn- och ungdomspsykiatrin gav henne diagnosen ADHD. Då var det bara tre månader kvar tills hon slutade grundskolan.
Matilda är nio år och har adhd. Hon och hennes familj berättar hur de får vardag, skola och fritid att fungera så friktionsfritt som möjligt. Vad kan skolpersonal, föräldrar och Matilda själv göra för att hon ska klara av skolan lika bra som de andra barnen? Och hur gör man för att all den där…
Efter utredning fick 22-åriga Patrizia diagnosen adhd. Både Patriziz och hennes mamma är övertygade om att deras liv kunnat se annorlunda ut om hon fått bättre stöd från skola och BUP när hon var yngre. (webb-tv)
Politiker i Helsingborg beklagar att tioåriga Isabelle Stepanovska inte haft fungerade skolgång. – Jag beklagar att det blivit så här. Det säger ordförande i barn- och utbildningsnämnden, Christer Rasmusson (FP) om att tioåriga Isabelle Stepanovska fått vänta flera månader på en ny skola.
Ansvariga håller med om att det tagit alldeles för lång tid att hitta en fungerande skolplats åt Isabelle Stepanovska i Helsingborg. Snart hoppas man ha en lösning plats – i Lund.
Sedan i höstas har tioåriga Isabelle Stepanovska i Helsingborg varken klasskamrater eller en permanent skola att gå till. – Det känns så orättvist. Jag skulle också vilja ha klasskompisar. Och det finns ju faktiskt en lag som säger att alla ska få gå i skolan, säger Isabelle när vi träffas i hemmet, säger hon.
En rapport som ifrågasätter såväl diagnosinstrument som behandling av ADHD har mott många reaktioner. Risken är att den kan medföra att nuvarande arbetssätt klassas som skräp, anser Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska Institutet.
Att ge sitt barn mediciner för att vardagen inte fungerar kan vara skuldbelagt. Det kan också innebära att pusselbitarna faller på plats. Men frågan om barnens skol- och livssituation riskerar att gömmas bakom läkemedlet.