Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 38 av 46

Vår lägesrapport: Ta elevernas berättelser på allvar

2016-11-29
Nu släpper Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) sin lägesrapport som har fokus på frågan hur elever med adhd kan uppleva sin skoltid och vilka förslag de har för att skolan på ett bättre sätt ska möta deras behov. Sex elever med adhd intervjuas liksom åtta av myndighetens specialpedagogiska rådgivare, som möter många skolor i sitt arbete.

"Så får adhd-elever en fungerande skolgång"

2016-11-22
Elever med adhd och deras föräldrar får slita för att skolsituationen ska fungera, visar en ny lägesrapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten. Den visar också att pojkar och flickor med diagnosen får olika bemötande. Här lyfts saker som skolan kan göra för en mer välfungerande skolgång, skriver Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Oscar, 9, har ADHD– kränktes i skolan

2016-09-29
Kränkningarna av Oscar och andra barn med särskilda behov kan inte skyllas på varken friskolor eller kommunala skolor. Inget av alternativen löser i dag uppgiften att ge alla barn goda förutsättningar. Världens mest avreglerade skola gav inte resultat i världsklass. Vi måste hitta tillbaka till en skola som sätter elevens behov i centrum, skriver Jonna Sima…
137383946