Socialstyrelsen får i uppdrag att ta reda på vilka faktorer som kan förklara regionala skillnader i diagnostisering och läkemedelsbehandling av adhd. Myndigheten ska även utreda hur psykosociala och socioekonomiska faktorer påverkar adhd bland barn.
Elever med olika beteendestörningar och/eller neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) ska enligt skollagen inkluderas och skolan ska anpassas efter alla – oavsett behov, skriver Therese Vänerljung vars barn går i en klass med elev som får våldsamma utbrott och hotar elever och lärare.
Skolledare och huvudmän, bristerna i skolpersonalens grundutbildning gör att ni själva måste se till att tillräcklig kunskap om neuropsykriatiska funktionsnedsättningar finns. Gör som Norrtälje – skaffa er den, skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention, Lars Berge-Kleber, Afasiförbundet/Talknuten, och Sven Bölte, professor i barn-och ungdomspsykiatrisk vetenskap, KIND, Karolinska Institutet.
På bare syv år er der sket en fordobling i andelen af børn og unge, der har fået en psykiatrisk diagnose fra børnepsykiatrien. Fra 2010 til 2017 er andelen, der har fået en diagnose inden de fylder 15 år steget fra fire til ni procent. Det stiller store krav til kommunernes tilbud og sætter økonomien…
Elvaårige Neo i Härnösand kan inte gå i skolan som andra barn på grund av sin diagnos; autism, adhd och stor ljudkänslighet. I stället får han undervisning i hemmet av specialutbildade pedagoger.
Alla anställda inom förskolan och skolan i Norrtälje kommun ska utbildas i hur man bemöter barn med npf. Kommunen satsar även på att förändra lärmiljön.
Vi gjorde ett experiment. Vi lät utbildningsmininster Gustav Fridolin (MP) testa hur det är att ha adhd – med och utan keps. Efter bara fem minuter konstaterar han: – Det var väldigt tufft.