Älmhult och Nybro startar nu, som enda kommuner i Kronobergs och Kalmar län, särskilda skolor för barn i behov av omfattande särskilt stöd. Så kallade resursskolor. "Vi har svårt att tillgodose alla våra elevers behov", säger grundskolechefen Anna Rix Grönvall.
Johan Malmqvist, professor i pedagogik på LNU, varnar för att allt fler elever med svårigheter undervisas i små grupper eller särskilda skolor. Enligt honom vet vi för lite om effekterna.
Är det helt säkert att vi ska medicinera allt fler barn för att de inte klarar av att sitta stilla i skolan? Kanske spelar det också roll att tillåtande uppfostringsideal krockar med en skola som är mallad för passiva elever, skriver Susanna Birgersson på ledarplats.
Allt fler barn får diagnosen adhd – och Socialstyrelsens prognos visar att omkring 15 procent av pojkarna och nära 11 procent av flickorna kommer att ha en adhd-diagnos i framtiden. I Göteborg hoppas man kunna vända trenden med hjälp av tidigt stöd.
Allt fler barn får diagnosen adhd, och Socialstyrelsens prognos visar att omkring 15 procent av pojkarna och nära 11 procent av flickorna kommer att ha en adhd-diagnos i framtiden. I Göteborg hoppas man kunna vända trenden med hjälp av tidigt stöd.
Regeringen vill ha mer kunskap om hur de kan hjälpa unga med adhd. Men enligt professor Sven Bölte finns redan svaren i gamla utredningar. – Många politiker förstår absolut inte vad adhd är, säger han.
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som adhd och autism kan vara en riskfaktor för långvarig skolfrånvaro om eleverna inte får rätt stöd i skolan. Många skolledare vill ha ett mer konkret och verksamhetsanpassat myndighetsstöd och regeringen ger därför Specialpedagogiska skolmyndigheten ett nytt uppdrag.
Forskning visar att pandemins distansundervisning ibland gjorde det svårare att lära. Samtidigt skulle vissa, som elever med NPF-diagnoser, tjäna på mer lärande på distans, menar psykiatriforskare.
Ett av tre barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i förskolan får inte de anpassningar som det behöver. Det visar Attentions nya enkätrapport. "De här barnen måste få stöd och anpassningar tidigt, precis som de har rätt till", säger Anki Sandberg, Attention.
Ett av tre barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i förskolan får inte de anpassningar som det behöver. Det visar en ny rapport från Riksförbundet Attention. (pdf)
SVT Nyheter Skånes och tidningen Lundagårds undersökning visar att studenter som inte har en adhd-diagnos tar medicinen för att prestera bättre. Men hjälper det verkligen?