Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 3 av 46

Så kan vi bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism

17 mars
Läs Skolportens intervju med Lotta Borg Skoglund, överläkare och docent i psykiatri. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om hur vi kan bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism.

Relationens betydelse för barn och elever med NPF

5 mars
I det här avsnittet samtalar KBT-terapeuten Måns Lööf och Danijel Lukic, SPSM, om relationens betydelse när man möter barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och autism. I samtalet lyfter vi frågan utifrån skolans värld och uppdrag men också kommer in på idrottsrörelsens och andra organisationers roll i att vara bra mötesplatser för alla…

"Vi utgår från lagen – vi förespråkar inte metoder"

23 februari
I en debattartikel skriver Filippa Mannerheim att Skolinspektionen i en rapport om neuropsykiatriska svårigheter har ett lärarfientligt perspektiv och att vi förespråkar ovetenskapliga metoder. Vårt uppdrag är att utgå från läroplan och skollag, vilket vi gör i alla våra rapporter. Vi förespråkar inte metoder, skriver Anna Sellin, Skolinspektionen. m.fl.

Skolan är ingen ö

14 februari
Att arbeta med laddade och kontroversiella frågor, som exempelvis Israel–Palestinakonflikten, är en del av skolans demokratiuppdrag. Men det är ingen lätt uppgift, visar en granskning från Skolinspektionen från år 2022. Det skriver Moa Duvarci Engman, chefredaktör för Skolportens magasin.