Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar finns i alla klasser i alla skolor och vi behöver skyndsamt säkerställa att de möter pedagoger och elevhälsoteam med rätt kompetens, skriver förbundsordföranden för Sveriges Arbetsterapeuter Ida Kåhlin.
”Om man skulle sätta in träning som terapi bara till en grupp så skulle det verkligen vara barn med adhd” menar psykiatern Anders Hansen. Det här är något som skolan bör ta till sig, skriver Paulina Neuding i en krönika..
Många skolor kämpar hårt för att bli bättre på att inkludera alla elever. Men vad bör en skola göra för att bli bra på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd.
Många har reagerat starkt på DN artiklar om en högstadieklass i Gränna, som fick mer än 2.000 mobilnotiser under en enda lektion. "Men det är inte säkert att ett mobilförbud gynnar elever med adhd," säger Sven Bölte som är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.
Under sitt skolår har niondeklassaren Greta Thunberg satt vuxenvärlden i gungning. Men trots att de senaste två terminerna har fått henne att tala med starkare röst, känner hon sig maktlös. "Så länge utsläppen ökar har vi inte uppnått någonting", säger hon.
Det är fullt fokus på annars osynliggjorda tjejer i ett spännande projekt i Burlöv i sommar – och på att öka lärares förmåga att anpassa undervisningen för denna elevgrupp.
Mariagerfjord Gymnasium underviser unge med autisme og ADHD i klasser med max 12 elever. Ministeriet har sat penge af til to nye klasser, men kun for elever med autisme. Det er en åbenlys, bekymrende forskelsbehandling, mener ADHD-foreningen.
Barn med NPF är kraftigt överrepresenterade bland placerade barn. De löper också ökad risk för att hamna i utsatthet. Trots det ser samhället inte till att viktiga skyddsfaktorer som skolan och socialtjänstens stöd fungerar för barnen och familjerna, skriver Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention, m.fl.
Den digitala utvecklingen har bidragit stort till att allt fler personer med till exempel adhd eller dyslexi går vidare till högre studier. 2018 fick drygt 17 000 studenter särskilt pedagogiskt stöd vid landets universitet och högskolor.