Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 27 av 49

"Inkluderingen har inte gått för långt, den har knappt börjat"

2019-12-19
Neka inte elever med särskilda behov tilläggsbelopp, utan arbeta systematiskt för att öka inkluderingen. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska inte betala för politikens ansvarslöshet, skriver Sven Bölte, Steve Berggren och Anna Borg på Center of neurodevelopmental disorders (KIND) vid Karolinska institutet

"Elever med autism och adhd fråntas sin skolgång"

2019-11-28
Barn med autism och adhd slås ut från skolan och står utan någon framtid. Risken är nu hög att de blir ännu fler. Det är ovärdigt ett land där politikerna säger sig värna mänskliga rättigheter och där likvärdigheten är ett honnörsord, skriver företrädare för Autism- och Aspergerförbundet och Riksförbundet Attention.

Skola kritisk mot adhd – drivs av scientologer

2019-11-26
Grundskolan Studema – som har kopplingar till scientologirörelsen – ifrågasätter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd. ”Skolan tar ställning emot diagnostisering av elever för att lösa skolproblem, samt psykofarmaka till barn och ungdomar”, skriver skolan bland annat till föräldrarna, visar en granskning som DN gjort.

Friskolan ifrågasätter adhd – leds av scientologer

2019-11-26
Skolföreträdare som ifrågasätter adhd och en studiemetodik framtagen av scientologirörelsens grundare. Grundskolan Studema har varit verksam i Stockholm sedan 90-talet. För en vecka sedan kom ett larm om att skolan förhindrar neuropsykiatriska utredningar av elever. Rektorn tillbakavisar uppgifterna men vill inte ställa upp på en muntlig intervju.
126272849