Grundskolan Studema – som har kopplingar till scientologirörelsen – ifrågasätter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd. ”Skolan tar ställning emot diagnostisering av elever för att lösa skolproblem, samt psykofarmaka till barn och ungdomar”, skriver skolan bland annat till föräldrarna, visar en granskning som DN gjort.
Nästa år blir barnkonventionen lag. Samtidigt kommer resurserna till utbildningssektorn minska. Och de som drabbas hårdast är de som redan är marginaliserade, skriver förskolläraren Maria Hylberg.
Skolföreträdare som ifrågasätter adhd och en studiemetodik framtagen av scientologirörelsens grundare. Grundskolan Studema har varit verksam i Stockholm sedan 90-talet. För en vecka sedan kom ett larm om att skolan förhindrar neuropsykiatriska utredningar av elever. Rektorn tillbakavisar uppgifterna men vill inte ställa upp på en muntlig intervju.
Systemet med resursskolor behöver utredas och förstärkas. I väntan på det kan inte våra barns tillvaro få slås i spillror, skriver Lotta Cronsjö Gest, Föräldraföreningen Lunaskolan, och Malena Beijer, Föräldraföreningen Aspdammsskolan och Skolgrunden.
Runt 600 elever med neuropsykiatriska funktionshinder i Stockholm kan stå utan skola efter årskiftet. Orsaken är att många elever på kort tid mist det särskilda stöd som resursskolor får utöver den vanliga skolpengen.
Elever med till exempel autism och ADHD, samt andra typer av funktionsvariationer, har rätt till en skolmiljö av hög kvalitet, precis som de utan funktionsvariation. Det skriver lärare och specialpedagoger bakom Elevhälsoupproret.
De styrande i Göteborg vill göra nedskärningar i skola, förskola, gymnasieskola, särskola och fritidshem. Detta är verksamheter som redan är alldeles för pressade av resursbrist. En stor del av barnen med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar klarar inte ens att gå till skolan på grund av uteblivet stöd, skriver bland andra Ann Nolin, Autism- och aspergerföreningen.
Andelen barn som medicineras för adhd varierar stort mellan olika delar av landet. Vad beror de här skillnaderna på? Och vilken roll spelar skolan? Vi besöker Nynäshamn och Emmaboda för att höra vad skolpersonal där tänker om skillnaderna. Dessutom hör vi barn- och ungdomspsykiatern Sven Román och Socialstyrelsens utredare Peter Salmi. (webb-radio)
Österåkers kommun har beslutat att minska och dra tillbaka pengar till särskilda stödinsatser för en stor majoritet av eleverna på resursskolan Helleborusskolan. Totalt har 113 av 115 elever från Österåker fått sänkt tilläggsbelopp eller avslag.
Lisa och Kim såg sin son Ludvig förvandlas till ett grått skal när skolans krav blev för höga. När de bad skolan om hjälp lyssnade ingen. Det slutade med att Ludvig totalkraschade. "Åtta år och äter antidepressiva. Det är inte klokt", säger föräldrarna.
Allt fler barn i Södertälje får specialanpassad skolmat på grund av neuropsykistriska funktionsnedsättningar (NPF), som till exempel ADHD och autism. Det ställer nya krav i skolköket.