Neka inte elever med särskilda behov tilläggsbelopp, utan arbeta systematiskt för att öka inkluderingen. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska inte betala för politikens ansvarslöshet, skriver Sven Bölte, Steve Berggren och Anna Borg på Center of neurodevelopmental disorders (KIND) vid Karolinska institutet
Läraren Alexander Skytte skriver om sin funktionsnedsättning: ”Vi har få fall där sådana som jag med en NPF-problematik inkluderas på arbetsmarknaden”.
För skolelever med svåra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan en särskild resursskola vara enda vägen till en fullföljd skolgång. Men när länets resursskolor får allt fler avslag för tilläggsbelopp, riskerar 600 Stockholmselever med särskilda behov att omplaceras till ordinarie skolklass.
Resursskolornas bidrag har minskat med flera miljoner kronor sedan Stockholm stads utbildningsförvaltning blivit hårdare i bedömningarna om tilläggsbelopp för barn med särskilda behov. Nu väntas 30 miljoner rädda resursskolorna tillfälligt, men oron över framtiden kvarstår.
Barn med autism och adhd slås ut från skolan och står utan någon framtid. Risken är nu hög att de blir ännu fler. Det är ovärdigt ett land där politikerna säger sig värna mänskliga rättigheter och där likvärdigheten är ett honnörsord, skriver företrädare för Autism- och Aspergerförbundet och Riksförbundet Attention.
Grundskolan Studema – som har kopplingar till scientologirörelsen – ifrågasätter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd. ”Skolan tar ställning emot diagnostisering av elever för att lösa skolproblem, samt psykofarmaka till barn och ungdomar”, skriver skolan bland annat till föräldrarna, visar en granskning som DN gjort.
Nästa år blir barnkonventionen lag. Samtidigt kommer resurserna till utbildningssektorn minska. Och de som drabbas hårdast är de som redan är marginaliserade, skriver förskolläraren Maria Hylberg.
Skolföreträdare som ifrågasätter adhd och en studiemetodik framtagen av scientologirörelsens grundare. Grundskolan Studema har varit verksam i Stockholm sedan 90-talet. För en vecka sedan kom ett larm om att skolan förhindrar neuropsykiatriska utredningar av elever. Rektorn tillbakavisar uppgifterna men vill inte ställa upp på en muntlig intervju.
Systemet med resursskolor behöver utredas och förstärkas. I väntan på det kan inte våra barns tillvaro få slås i spillror, skriver Lotta Cronsjö Gest, Föräldraföreningen Lunaskolan, och Malena Beijer, Föräldraföreningen Aspdammsskolan och Skolgrunden.
Runt 600 elever med neuropsykiatriska funktionshinder i Stockholm kan stå utan skola efter årskiftet. Orsaken är att många elever på kort tid mist det särskilda stöd som resursskolor får utöver den vanliga skolpengen.