Coronakrisen har slagit hårt mot elever med NPF, enligt en ny rapport från Riksförbundet Attention. Nu oroas organisationen över följderna om åtgärder inte sätts in. "Många räds över att det ska bli ett förlorat skolår", säger Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.
Experter varnar nu för risken att elever med adhd-diagnos eller ångestproblematik kan må sämre av distansundervisningen som införts i alla gymnasieskolor i Uppsala. "För dem är det ofta så att skolan ger struktur i vardagen", säger Martin Karlberg, lektor i didaktik vid Uppsala universitet.
Regeringen föreslår att examensordningen för lärare ska ändras så att studenternas kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter säkerställs. Det avslöjar ett synsätt som riskerar att särbehandla elever med NPF och cementera synen på eleven som problem och svårighet, skriver debattörerna Aggie Öhman och Helena Wallberg.
Det är individuella behov som ska styra hur mycket en kommun ska betala för en elev som har särskilda behov – och inte kommunens budget. Det slår Högsta förvaltningsrätten fast i en vägledande dom. "Vi är väldigt glada för den här domen", säger Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
De föräldrar som vänder sig till mig är oroliga och utmattade. Många är förtvivlade, skriver Annika Sandberg, skolombud i Autism-och aspergerföreningen Skåne.
Man ska inte glömma bort att prata om det som går bra för en elev som närmar sig avhopp. Allt handlar om att få elever att vilja vara i skolan, säger specialpedagogen Diana Storvik.
Vissa generella material och åtgärder kan vara bra för elever som är under tillfällig stress eller som väntar på utredning, men kan inte ersätta kartläggning och utprovning av insatser av kunnig personal”, skriver Jiang Millington, Malin Holm och Annelie Karlsson, aktiva i föräldranätverket Barn i Behov.
En del elever har det så kämpigt i skolan att de stannar hemma istället. De flesta av hemmasittarna har någon form av neuropsykiatrisk diagnos. "Har en elev varit hemma länge kollar jag efter diagnoser såsom autism, säger psykologen Maria Söderlund Alm, som dagligen träffar elever som blivit hemmasittare.
Eskilstuna kommun får kritik för bristande rutiner i överlämningen av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar mellan grundskola och gymnasieskola, enligt en ny rapport.