När ”Eva” och hennes familj flyttade ville de byta skola för sina barn. Först fick de veta att det fanns plats men när det formella beskedet kom fick de nej. Föräldrarna har känslan av att det var på grund av att barnen utreddes för bland annat adhd vid tiden för ansökan.
Att elever med särskilda behov ofta får ett sämre bemötande av skolor har flera orsaker, visar forskning. Ekonomi, kunskapsbrist och konkurrens mellan skolor tros vara de viktigaste orsakerna. I videon ovan går vi igenom drivkrafterna bakom skolornas diskriminering. (webb-tv)
Barn som utreds för adhd eller har diabetes får ett sämre bemötande när de kontaktar skolor för att fråga om plats än barn som inte har några diagnoser. Det visar en färsk studie från diskrimineringsforskare.
Det har gått sju veckor sedan gymnasieskolorna i Sverige stängde och eleverna började med undervisning på distans. Men vissa gymnasielever behöver speciellt stöd i skolan. Programmet Funk i P1 har undersökt hur det har gått till. Hör samtalet med programmets reporter Emma Janke och eleven Emilia Hansson som förlorade sitt specialstöd. (webb-radio)
Gymnasieskolorna har gått över till distansundervisning för att minska spridningen av covid-19 i Sverige. Hur går det för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar när rutiner rivs upp och mer ansvar för skolveckan faller på dem? (webb-radio)
Coronakrisen har slagit hårt mot elever med NPF, enligt en ny rapport från Riksförbundet Attention. Nu oroas organisationen över följderna om åtgärder inte sätts in. "Många räds över att det ska bli ett förlorat skolår", säger Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.
Experter varnar nu för risken att elever med adhd-diagnos eller ångestproblematik kan må sämre av distansundervisningen som införts i alla gymnasieskolor i Uppsala. "För dem är det ofta så att skolan ger struktur i vardagen", säger Martin Karlberg, lektor i didaktik vid Uppsala universitet.
Regeringen föreslår att examensordningen för lärare ska ändras så att studenternas kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter säkerställs. Det avslöjar ett synsätt som riskerar att särbehandla elever med NPF och cementera synen på eleven som problem och svårighet, skriver debattörerna Aggie Öhman och Helena Wallberg.
Det är individuella behov som ska styra hur mycket en kommun ska betala för en elev som har särskilda behov – och inte kommunens budget. Det slår Högsta förvaltningsrätten fast i en vägledande dom. "Vi är väldigt glada för den här domen", säger Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.