Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan innebära en tyst och ensam kamp. Så var det för Johanna Gustafsson vars adhd och autism aldrig upptäcktes i skolan.
Lärare larmar om att eleverna på en resursskola för barn med olika diagnoser, inte får den undervisning de har rätt till. Hör reportage av Anna-Karin Sivberg. (webb-radio)
Lärare larmar om stora brister på en resursskola för barn med diagnoser som adhd och autism. Ekot har pratat med flera lärare som nyligen lämnat skolan. De säger att eleverna inte får den undervisning de har rätt till. Skolinspektionen har nu inlett en granskning
I den akuta situation som råder för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behöver krafttag göras för att garantera deras lagstadgade rätt till utbildning, skriver Ulla Adolfsson, Autism- och Aspergerförbundet, m.fl.
Astrid går andra året på gymnasiet och har adhd. Hon skrev ett mejl till Skolvärlden för att belysa likvärdigheten för elever med funktionsnedsättningar. ”Jag är annorlunda. Jag är inte som de andra. Men jag är väl fortfarande lika mycket värd som de andra eleverna i klassrummet?”, skriver Astrid.
Framtidens lärare ska bli bättre på att hantera elever med adhd och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.Nya examensmål för lärarutbildningen sätts upp och ska gälla från hösten 2021.
Skolan behöver bli bättre på att möta barn och elever med adhd och andra neuropsykiatriska svårigheter. Nu inför regeringen nya examensmål i lärarutbildningarna för att säkerställa att studenterna får kompetens om detta på utbildningarna. Beslutet är en del i arbetet med att reformera lärarutbildningen i enlighet med en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå elever med NPF bättre. I nya boken ”Pojken med extra allt” delar han med sig av sin egen livshistoria och ger tips på hur man stöttar de eleverna som ofta slarvigt stämplas som bråkstakar.
Vid skolstarten vänder sig många till Specialpedagogiska skolmyndigheten för att få rådgivning kring elever i behov av stöd. SPSM-rådgivaren Lennart Hansson vet vad som krävs för att elever med NPF ska få en så lyckad terminsstart som möjligt.
Nu börjar tusentals elever skolan efter sommarlov. För elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) innebär det ofta en klump i magen. 60 procent av elever med NPF känner stor eller ganska stor oro inför terminsstarten, skriver Ann-Kristin Sandberg.
Den här veckan börjar tusentals elever skolan efter ett långt sommarlov. Många barn ser fram emot det, men elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar gör det ofta med en klump i magen. Det visar en ny undersökning gjord av Riksförbundet Attention.