För att bättre inkludera elever med diagnoser som autism och ADHD, behövs mer kompetens, fler speciallärare och fler särskilda undervisningsgrupper i skolorna, säger skolminister Lotta Edholm (L).
I Sverige görs inte tillräckligt för att inkludera, och anpassa skolmiljön för, elever med inlärningssvårigheter eller neuropsykiatriska diagnoser. Det menar Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.
Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.
Mængden af trusler og vold er faldet mærkbart i afdelingen for ADHD, siden Hjørringskolen skiftede tilgang til eleverne. I stedet for at holde fast – både i elever og i egne standpunkter – har lærerne nu fået en række nye pædagogiske redskaber, som giver dem mulighed for at handle hensigtsmæssigt.
Möten, en helhet i utbildningen och att lära känna sig själv är värdefullt för deltagare på folkhögskola med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, npf. Det visar Elise Arnell, lärare på Helsjöns folkhögskola, i en rapport.
Redan innan Uppsala kommuns budget för 2023 klubbades igenom larmade flera rektorer om att de inte kommer kunna ge alla elever det stöd de behöver. Nu när budgeten står klar reagerar även representanter för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Synproblem hos barn ökar. För vissa är symtomen på synfel förvillande lika dem för neuropsykiatriska funktionshinder, skriver Lena Petersson Lindeli, leg. optiker, magister i klinisk optometri, och Sara Wittskog, kliniskt ansvarig, Synologen.
Det behövs effektiv samverkan mellan aktörer som skolan, kommunen och vården för den växande grupp unga som varken arbetar eller studerar, skriver Anki Sandberg, Attention.