Lotta Edholms 27,5 miljoner för stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är efterlängtat och ett steg i rätt riktning, även om det skulle behövas mycket mer för att åtgärda bristerna i dagens skola, skriver Anki Sundberg, Riksförbundet Attention.
En utbyggd elevhälsa med skollogopeder skulle innebära att fler elever fick det stöd de behövde för att nå kunskapsmålen, skriver debattörer från tre förbund.
Tiktok-videos som berör adhd och autism har exploderat de tre senaste åren och fått sin egen genre. Ett ökat intresset för NFP-diagnoser märks även inom skolhälsan.
Medierna rapporterar återkommande om familjer med frihetliga ideal som valt att flytta utomlands för att hemskola sina barn. Men bland »skolflyktingarna« finns även barn med diagnoser, vars föräldrar känt sig tvingade att fly efter att skolan misslyckats och socialtjänsten hotat med tvångsomhändertagande.
Läs Skolportens intervju med Alexander Skytte, leg. lärare och författare. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om elever med autism och adhd i idrottsundervisningen.
Skolminister Lotta Edholm (L) säger att systemet där alla barn ska gå i samma klass inte fungerar. Nu lovar hon mer pengar till mindre undervisningsgrupper och speciallärare för att barn med npf (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) ska få den hjälp de behöver.
Noah är bara sex år, men han har redan varit sjukskriven i ett halvår – från skolan. Trots flera diagnoser får han inte den hjälp han behöver. "De här barnen faller mellan stolarna," säger Noahs mamma Anna.