Svenska kemilärare får draghjälp av europeiska kollegor för att stärka kemisäkerheten i skolan. En ny hemsida blir ett stöd för både lärare och skolledare.
Med kluringar, experiment och skapande får förskolläraren Sofia Olsson fart på naturvetenskap och teknik i undervisningen. "När barnens nyfikenhet är väckt finns det inget stopp", säger hon.
Svensk grundskola har halkat efter inom naturvetenskap och matematik och allt fler efterfrågar en nationell strategi för att lyfta kunskapsnivån. I framtiden behövs både bredd och spets för att säkra tillväxt och konkurrenskraft, konstaterar experter.
På fyra av fem inriktningar på gymnasiets teknikprogram ingår inte tillräckligt med obligatorisk matematik eller fysik för att ge behörighet för ingenjörsstudier. Sveriges Ingenjörer uppmanar riksdagen att se till att programmet får de nödvändiga kurserna, skriver Ulrika Lindstrand, ordförande, Sveriges Ingenjörer.
Co-operative learning har vundet indpas i folkeskolen. Men modellen er ikke fagdidaktisk. Derfor arbejder danske forskere med elev-til-elev-læring udviklet med udgangspunkt i fag.
Läs Skolportens intervju med Emelie Patron, lektor vid Linnéuniversitetet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Kemi och kommer att tala om visuella representationer i undervisningen.
Barn som får ett intresse för natur och teknik redan i lågstadiet har en större tendens att söka utbildningar inom samma ämnen senare i livet. Det menar Åsa Ramström och David Rindeskog från gymnasieskolan VBU Högbergsskolan, som ställer sig positiva till Ludvika kommuns nya initiativ ”Mission X”.
En bra arbetsmarknad lockar högstadieeleverna i Jokkmokk att söka sig till gymnasiets teknikprogram. Men intresset för teknik och naturvetenskap skiljer sig en hel del mellan olika kommuner, visar en ny undersökning.
I rapporten presenteras statistik om elever som läser naturvetenskaps- och teknikprogrammen på gymnasiet. Den återger statistik på nationell, läns- och kommunnivå. (pdf)
Andelen gymnasieelever på naturvetenskaps- och teknikprogrammen varierar stort mellan olika kommuner. Satsningarna som kommunerna gör för att öka ungdomarnas teknikintresse är viktiga, visar en rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.
Arbetet med att locka fler gymnasieelever till natur- och teknikprogrammen går långsamt. Men det finns kommuner som visar att det går att vända trenden, enligt en ny rapport.
Eleverna på Lapplands gymnasium i Jokkmokk räddar regionens urskogar tillsammans med biologiläraren och naturvårdsexperten Mats Karström. Vi hängde med dem in i Talvatisskogen där de vårdar det unika växt- och djurlivet. Bland annat genom att handmata fåglarna.