Sveriges geologiska undersökning (SGU) vill öka kunskapen om geologi. Nu startas ett treårigt projekt med besök på skolor runt om i landet för att öka intresset för metaller och mineraler.
Skolan har tillsammans med näringslivet ett stort ansvar för att göra naturvetenskapliga och tekniska utbildningar mer attraktiva. Därför startar Fortum tillsammans med Karlstads kommun ett unikt utbildningsprojekt för lärare, skriver Per Langer och Niklas Wikström.
Beslutet att avveckla stödet till centren för naturvetenskap och teknik oroar företrädare för vetenskapssamhället. Det skriver Ingrid Ahnesjö Prodekan och professor i zooekologi, Uppsala universitet, m.fl. i en debattartikel.
Regeringen vill lägga ned Sveriges fyra didaktiska resurscentrum för NO-ämnen. Ett konkret och klassrumsnära stöd till lärare riskerar att raseras. Det skriver 12 forskare i naturvetenskapliga ämnen från universiteten i Lund, Stockholm och Uppsala i en debattartikel i Lärarnas tidning.
Den 10 december ska riksdagen besluta om en nedläggning av landets fyra nationella resurscentrum i naturvetenskap och teknik. Vi är djupt bekymrade över förslaget och förbluffade över bristen på logik i denna fråga, skriver flera 12 forskare i naturvetenskapliga ämnen från universiteten i Lund, Stockholm och Uppsala.
Som ämnesområde befinner sig kemin mellan biologin och fysiken. Därför tenderar det att bli inklämt och relativt osynligt i grundskolans NO-undervisning.
Utbildningsministern betonar att Sverige behöver fler Nobelpris. Men skolan ska inte bara fokusera på att lyfta fram nästa generations Nobelpristagare, utan även på att skapa en kreativ miljö för lärande som tidigt kan stimulera elever till att satsa på ett framtida läraryrke, skriver Pernilla Nilsson, professor vid Högskolan i Halmstad.
Vi välkomnar att ett nytt ämnesdidaktiskt centrum kommer att starta men är oroade över att befintliga resurscentra inom naturvetenskap och teknik inte kommer att få fortsatt statligt stöd. Det skriver Nätverket för bevarandet av de nationella resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik.
Kemi och naturvetenskap behöver inte vara krångligt – och kan ingå i alla ämnen redan under de första skolåren. Det menar Vivi-Ann Långvik, filosofie doktor och föreståndare för Kemilärarnas Resurscentrum (KRC).