Den svenska undervisningen inom STEM-ämnena, det vill säga matematik och No-ämnen, har länge varit satt på undantag i grundskolan. I en ny rapport från Näringslivets skolforum analyseras ämnet biologi. (pdf)
Svenska elever halkar efter inom flera centrala NO-ämnen. Läroplaner som satte läraren i baksätet, är en viktig förklaring, menar skoldebattören Per Kornhall. ”Alltihop byggde på idén att man inte kan lära ut någonting”, säger han.
Region Skåne satsar på STEM för att öka intresset för matte, teknik och naturvetenskap i skolan. Men än så länge har bara 9 av 33 kommuner anslutit sig. "Varför är intresset så svagt för något som är så viktigt för vår framtid?" undrar Anna Sillén, NO-lärare i Staffanstorp.
Kemiska beräkningar blir lättare med hjälp av analogier, visar en studie av Niklas Jeppsson, kemilärare på Österänggymnasiet i Kristianstad. "Jag testade det i en klass och kunde visa att det ledde till viss förbättring", säger han.
Att utforska rivna morötter med olika sinnen, följa salladens resa från jord till bord eller göra naturvetenskapliga experiment med rödkål. Med rätt pedagogik kan förskolans måltider förvandlas från rutin till magi, skriver universitetslektor Hanna Sepp.
Rachel Herrera, a high-school physics teacher, reflects in this article on her transformation from disliking science during childhood to embracing it as a tool for engaging students in real-world problems.
Det finns en uppenbar risk att elever kan få betyg i kemi utan att kunna något, eller i varje fall väldigt lite, inom vissa huvudområden, skriver gymnasieläraren Ann-Sofi Johansson.
Det finns en uppenbar risk att elever kan få betyg i kemi utan att kunna något, eller i varje fall väldigt lite, inom vissa huvudområden, skriver gymnasieläraren Ann-Sofi Johansson.