Biologiläraren Henrik Toresson har prisats av Vetenskapsakademien. Dels för sitt underhållande arbete med minnestekniker. Men också för sitt effektiva sätt att ställa om till distansundervisning.
I mer än tjugo år har fysikeleverna på Östrabogymnasiet i Uddevalla presterat på topp med höga placeringar i tävlingen Wallenbergs fysikpris. Vi åkte dit för att ta reda på hemligheten bakom framgångarna.
Elevens val tas bort och de allra flesta timmar som frigörs läggs i stället på SO- och NO-ämnena. Men några timmar har flyttats från historia/SO till hem- och konsumentkunskap i det slutgiltiga förslag som Skolverket lämnade till regeringen.
Skolverkets förslag att avskaffa elevens val och göra moderna språk obligatoriskt glädjer Lärarnas Riksförbund. "Det har varit en stor utmaning för många skolor att få till bra rutiner", säger vice ordförande Sara Svanlund.
Elevens val bör tas bort så att de samhälls- och naturorienterande ämnena får mer undervisningstid. Det föreslår Skolverket i den översyn av timplanerna som myndigheten lämnar över till regeringen i dag. Förslaget gäller grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan.
Kemiprofessorn Ulf Ellervik vet hur man avdramatiserar kemiämnet och väcker elevernas intresse. För den förmågan får han Svenska Kemiingenjörers Riksförenings kemiteknikpris.
En ny lärarutbildning där studier varvas med en anställning, startar vid Malmö universitet i höst. Utbildningen kombinerar ämnena biologi, kemi och teknik. ”Bristen på NO-lärare är stor, särskilt inom teknik”, säger Anna Wirstedt, utbildningsledare.
Svenska femtonåringar anser att matte och naturvetenskap är viktigt för framtiden, men självförtroendet har sjunkit. Barn och unga är duktiga på att läsa men läser inte frivilligt och den upplevda stressen är oroande hög. Det visar en ny rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.
Rapporten samlar utvalda resultat om barn och ungas attityder till skola, skolämnen och lärande. Mer specifikt rör det sig främst om synen på naturvetenskapliga ämnen, matematik och läsning bland barn och ungdomar, från årskurs fyra till och med gymnasiet. (pdf)
Allt färre elever tror att de har nytta av det de lär sig i skolan, och många tycker att läsning är slöseri med tid. Samtidigt är de bra på att förstå vad de läser jämfört med elever i andra länder, visar en ny rapport från Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. DN har pratat med Frida Stolt och William…
Vad kan göra barn och unga mer intresserade av naturvetenskap? Mer engagemang från lärarna – och mer sagoläsning. De är några av astronauten Christer Fuglesangs förslag.