Det finns mycket som samhället skulle kunna göra för att förhindra att vi som är föräldrar till barn med npf-diagnoser kraschar, men vi ser inte så många förslag. Här är vår lista på åtgärder, skriver fyra mammor som hellre vill förvärvsarbeta än gå på ändlösa möten för att få vardagen att fungera.
Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.
Komplexa samhällsproblemen har inga tydliga orsak-verkan-samband, problemen spänner ofta över flera områden och de passar inte in i befintliga beslutsstrukturer. Därför föreslår vi att en utbildnings- och forskningsinstitution som fokuserar på samordning mellan olika sektorer bildas, skriver arbetsgruppen för en svensk School of governance.
Utbildningsministern och kulturministern måste förhindra att Skolinspektionens urbana tolkning av regler raserar några av Sveriges bästa kulturskolor, skriver Terese Bengard, Hela Sverige ska leva.
Att hitta sätt att minska koloxidutsläppen var bara ett av syftena med Nacka Gymnasiums utbyte med skolor i Danmark, på Island och i Estland. Elevernas samarbete med ungdomar från andra länder gjorde också att de växte som individer.
Bibeln och kristendomen ger en nödvändig bakgrundsförståelse för det nutida svenska samhället. Därför är Skolverkets förslag till ändrade kursplaner inom ämnet religion problematiskt, skriver flera religionsforskare.
Att hyra in rektorer till grundskolan, på det sätt som Strängnäs kommun har gjort, är inte tillåtet enligt skollagen. Det konstaterar Skolinspektionen.
”En kollektiv intellektuell kollaps!” och ”Systematisk utrotning av bildning och kunskap!”. Så dundrar Björn Ranelid när Skolverket stryker Bibeln från nya kursplanen i religion.
Skolverkets hastiga reträtt om att slopa antiken ger en viktig lärdom: Det lönar sig att ta strid för viktiga värden i skolan, skriver DN på ledarplats.
Svensk lärarkår presterar över det internationella genomsnittet i rigorösa kunskapsmätningar, men framställs återkommande som inkompetent av skolmyndigheterna, skriver läraren Isak Skogstad.