Projektet Make music matter! och Stories #ForABetterDay vill uppmuntra elevers skapande med hjälp av de världskända låtar som Avicii lämnade efter sig.
Flera kommuner i landet bryter mot skollagen när elever tillåts lämna lektioner för att till exempel lära sig spela ett instrument eller ta sånglektioner. En av dem är Habo kommun, men kulturskolechefen där menar att det handlar om att ge eleverna ett mervärde.
Efter att Skolinspektionen förelagt Sävsjö kommun att följa skollagen får elever inte längre lämna lektioner för att ha musikundervisning. Samtidigt börjar kampen om att få till en lagändring.
Jag drömmer om att de praktisk-estetiska ämnena synliggörs när terminen nu ska planeras. Tänk om våra ämnens tidsbrist faktiskt kunde få uppta lite av diskussionstiden för en gång skull, skriver musikläraren Carolina DiMaria.
Per Nylén, förskollärare, musikpedagog och låtskrivare, ska föreläsa på Skolportens konferens Musik för grundskolan. Han kommer att tala om sitt musikprojekt för barn med särskilda behov.
I dag är rytmiken drygt 100 år gammal. Men det är ingen statisk och stagnerande pedagogik. Den är under ständig utveckling, berättar Alexandra Myllenberg som arbetar på S:t Jörgens skola i Helsingborg.
Visst underlättar halvklasser men å andra sidan vågar eleverna oftast klämma i mer när vi sjunger i helklass. I mitt fall uteslöt halvklasser ämnesintegrering, skriver musikläraren Carolina DiMaria.
Vad sjunger eleverna på musiklektionerna i årskurs fyra? Färre nya poplåtar än vad många hade trott, visar ny forskning. ”Den traditionella sångkulturen står sig stark”.
Sedan ett år tillbaka har barnen i Helsingfors skolor inte fått sjunga på grund av coronapandemin - även om man gör det i grannkommunen. Det här har tvingat musiklärarna i staden att vara kreativa.
Med hjälp av musik kan livet fyllas med fina upplevelser. Det verktyget vill Gunnar Persson, musiklärare på S:t Eriks gymnasiesärskola, föra vidare. I fjol utsågs han till Årets lärare inom denna skolform.
Skolverkets förslag att helt ta bort elevens val är ett dråpslag mot elevernas möjligheter att under skoltid få fördjupa sig i konstnärliga uttryck. Det kommer troligen påverka elevers motivation negativt och därmed skolresultaten som helhet, skriver företrädare för Kungliga Musikhögskolan.