Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna Eva Georgii-Hemming och Nadia Moberg.
Som musiklärare bjuder varje dag på nya möten, utmaningar och ögonblick av utveckling. Elsa Torstenson, utbildad på Kungl. Musikhögskolan, arbetar idag som lärare på mellanstadiet och finner sin största inspiration i elevernas framsteg, oavsett om det handlar om att ta ton i musiken eller lära sig ett nytt språk.
Att lyckas med musikläraruppdraget på den korta tid vi får med eleverna – som inte har tillgång till instrument hemma – är ett under, skriver musikläraren Carolina DiMaria.
För att öka elevers läsförmåga behöver de få möjlighet att läsa längre texter i andra ämnen än bara svenska. Kan läsningen öka även i praktisk-estetiska ämnen – utan att ta värdefull tid från det praktiska? Ja, det menar Jonas Asplund, musiklärare och lektor på Åsö grundskola.
Det blir allt vanligare att musiklärare skapar sina egna läromedel. Artisten och läraren Jonas Söderlund i Älvdalen går ett steg längre: han skriver låtar som kan användas även i andra ämnen.
Skolverket har notoriskt vägrat ta ansvar för skolan och dess styrning. Verket har varit en intellektuell lekhage för filosofer och pedagogik i idéernas värld och man har blundat för hur skolan blivit i verkligheten, skriver musikläraren Patrik Andersson.
230 børn på tre skoleadresser deles om musiklærer Helle Haltrup Jensen, og i ti år har hun stået alene med alle musiktimerne. Indtil Musik & Billedskolen kom og spurgte, om hun ville have en kompagnon. ”De tre timer om ugen er blevet min stjernestund”, fortæller hun.
Det finns vetenskapliga bevis för att personer som från tidigaste barnaår låter händerna hantera ett instrument, till exempel violin eller piano, får mer komplicerade system av nervbanor i hjärnan och en mer utvecklad vit substans, skriver debattören.
Bredden inom kulturskolan ökar. Musikkurserna fortsätter att dominera – men såväl bild och form som film och animation blir allt vanligare i kommunernas utbud. Det visar den senaste granskningen från Kulturskolecentrum på Kulturrådet.
Musik kan hjælpe på børn og unges dårlige trivsel, siger professor Svend Brinkmann. Men musik skal også ses i sin egen ret. For det er indbegrebet af dannelse, fortalte han til en forsamling af musiklærere.
Länge var det ont om läromedel i musik, i synnerhet för de yngsta eleverna. Idag är det bättre ställt. En av dem som bidragit till utbudet är musikläraren, sångerskan och kompositören Karolina Tejnung.