Elever på Toleredsskolan i Göteborg ska ha blivit tillsagda att inte prata sitt modersmål finska med varandra. Finska som är ett av de fem nationella minoritetsspråken i Sverige. Det var fel, säger skolan rektor.
Det material som finns på vår webbplats Tema Modersmål har inte den kvalitet som Skolverket ska erbjuda. Vår bedömning är att det bästa är att vi flyttar över det mest använda materialet till huvudsajten, skriver Kjell Hedwall, Skolverket, i en replik.
Nedläggningen är ett svek mot modersmålslärarna och mot alla flerspråkiga föräldrar och barn runt om i Sverige som använder webbplatsen. Skolverkets webbplats Tema Modersmål bör utvecklas, inte avvecklas. Det skriver åtta debattörer från Stockholms och Uppsala universitet och ett 80-tal medundertecknare.
Flera toppmoderater och riksdagsledamöter inom Sverigedemokraterna har i debattartiklar både i Aftonbladet och senast Göteborgs-Posten framfört att man vill avskaffa modersmålsundervisningen för nyanlända.
För två år sedan bestämde Linköpings kommun att ta bort modersmålslärarna på alla förskolor. Ansvaret att utveckla barnens modersmål och kulturella identitet i förskolan ligger nu på pedagogerna.
Den akuta flyktingkrisen och tiden därefter har satt nytt fokus på den sedan länge diskuterade frågan om hur vi ska kunna integrera människor som kommit till vårt land. Att i detta sammanhang inte satsa på modersmålsundervisningen i skolan är ett kardinalfel, skriver Åsa Fahlén och Kurdo Baksi.
Nej, att avskaffa hemspråk gör inte att barnen lär sig svenska bättre. Forskningen visar att myterna har fel. För modersmålsundervisning är inte bara bra för inlärningen av språk, utan dessutom en framgångsfaktor för skolarbetet i stort, skriver Lena Lind Palicki i en krönika.